لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

در آستانۀ فشارهای امریکا بر پاکستان، کابل منتظر تغییر رویکرد اسلام‌آباد است


ریاست جمهوری افغانستان انتظار دارد تا متحدین بین‌المللی این کشور به منابع اصلی جنگ و حامیان تروریزم در منطقه توجه جدی کنند.

در حالی‎که فشارهای ایالات متحده امریکا بالای پاکستان با گذشت هر روز بیشتر می‎شود، حکومت افغانستان هم انتظار دارد تا رویکرد پاکستان در قبال افغانستان تغییر کند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز پنجشنبه «۱۴ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که تصمیم اخیر رئیس جمهور امریکا در مورد اسلام‌آباد می‎تواند پاکستان را در مسیر درست سوق دهد.

مرتضوی گفت که منابع اصلی جنگ برای دنیا ثابت شده و توقع دارند تا شرکای حکومت وحدت ملی در این زمینه توجه جدی کنند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

مرتضوی همچنان گفت که حکومت از نزدیک با متحدین بین‌المللی خود از جمله امریکا در مورد صلح و امنیت منطقه کار می‎کند.

او افزود:

"ما انتظار داریم که دنیا عوامل جنگ و منابع تروریزم را در منطقه درک کند و ما همکاری شرکای خود را می‎خواهیم و آنچه مربوط ما و پاکستان می‎شود توقع داریم تا رویکرد پاکستان نسبت به مسایل منطقه و افغانستان تغییر کند."

قرار است واشنگتن ظرف ۲۴ ساعت اقدامات مشخص را علیه پاکستان انجام دهد.

زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان، سازمان ملل‌متحد و عراق به رادیو آزادی گفته‎است، در واشنگتن بحث‎ها ادامه دارد، آنعده از چهره‎های اردو و "آی اس آی" پاکستان که بر ضد افغانستان کار می‎کنند، شامل لیست سیاه خواهند شد.

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:12:43 0:00
لینک مستقیم

خلیلزاده می‎گوید، از داخل پاکستان نیز بالای حکومت اسلام‌آباد فشار وارد خواهد شد.

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد به روز سه شنبه اعلام کرد تا زمانی‎که حکومت پاکستان پناهگاه‎های تروریستانی را که نظامیان امریکایی علیه آن‎ها در جنگ افغانستان می‎رزمند در خاک پاکستان از بین نبرد، کمک ۲۵۵ میلیون دالری امریکا را دریافت نخواهد کرد.

ترمپ در اولین پیامش از طریق تویتر در سال نو پاکستان را به پناه دادن به تروریستان متهم کرد و آن کشور را دروغگو و فریب‌کار خواند.

رئیس جمهور امریکا در پیام سال نو در تویترش نوشته‎است که امریکا در ۱۵ سال گذشته ۳۳ میلیارد دالر به‌خاطر مبارزه با تروریزم به پاکستان کمک کرده، اما از سوی اسلام‌آباد جز فریب و دروغ چیزی دیگر بدست نیاورده‎است.

مقام‎های ملکی و نظامی پاکستان این اقدام ترمپ را تقبیح کرده‎اند.

یون: افغانستان می‎خواهد اقدامات امریکا در قبال پاکستان جنبه عملی پیدا کند.
یون: افغانستان می‎خواهد اقدامات امریکا در قبال پاکستان جنبه عملی پیدا کند.

در همین حال، آرین یون عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه از امریکا می‎خواهد تا در برابر پاکستان اقدامات عملی نظامی و اقتصادی را در پیش گیرد.

او افزود:

"مردم و حکومت افغانستان می‎خواهند تا اقدامات امریکا در قبال پاکستان جنبه عملی پیدا کند و فشارهای اقتصادی بالای آن کشور افزایش یابد تا از سیاست دوگانه‌شان در قبال افغانستان و منطقه دست بکشد."

خانم یون تأکید دارد که پاکستان در ۱۶ سال گذشته همواره از تروریستان حمایت کرده و اقدامات عملی امریکا علیه این کشور می‎تواند در تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه کمک کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG