لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۵۷

ولسی جرگه: سخنان رهبر حزب محاذ ملی خلاف منافع ملی است


ولسی جرگه افغانستان اظهارات اخیر رهبر حزب محاذ ملی را در مورد حضور رهبران طالب در افغانستان تأسف‌بار خوانده و آن را جفا و ظلم در حق تمام افغان‌ها می‌داند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روز دوشنبه «۱۸ جدی ۱۳۹۶» در نشست عمومی ولسی جرگه گفت، سخنان پیر سید حامد گیلانی خلاف منافع ملی می‌باشد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"قطعاً اظهارات‌شان مخالف منافع ملی افغانستان است و بسیار متأسف استم که از واقعیت چشم‌پوشی می‌کند و این جای تأسف است. باید که منافع ملی افغانستان در اظهارات هر کس در نظر گرفته شود."

پیر سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی روز شنبه در یک نشست ادعا کرده‌است که اکثریت رهبران طالب در افغانستان حضور دارند و بیشتر از هر وقت دیگر حالا زمینه برای گفت‌وگوهای صلح مساعد گردیده‌است.

صاحب خان یک‌تن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، در چنین شرایط حساس افغانستان باید از ابراز این‌گونه اظهارات جلوگیری شود.

وی گفت:

"در چنین یک شرایط حساس این اظهارات قابل افسوس است، این مسئله جفا و ظلم در حق افغانستان می‌باشد."

شکیبا هاشمی یک‎تن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید، ریاست عمومی امنیت ملی باید در این مورد تحقیق نماید که آیا واقعاً اکثریت رهبران طالب در افغانستان حضور دارند یا خیر.

در عین حال ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز این اظهارات را دور از واقعیت دانسته‌است.

در یک اعلامیه که از سوی این ریاست به نشر رسیده آمده‌است که بر بنیاد اطلاعات مؤثق هنوز هم رهبران طالب و برخی دیگر گروه‌های تروریستی در آن‌سوی خط دیورند در پاکستان به سر می‌برند.

رهبر حزب محاذ ملی این سخنان را در حالی بیان کرده‌است که در این اواخر امریکا فشارها را بالای پاکستان بیشتر ساخته‌است.

سخنان پیر سید حامد گیلانی خلاف منافع ملی می‌باشد.

محمد حسن حقیار مسئول بخش فرهنگی حزب محاذ ملی در صحبت با رادیو آزادی گفت، حامد گیلانی در سخنان‌اش هیچ کشور را برائت نداده‌است.

وی افزود:

"هدف سید حامد گیلانی این نیست که به تمام معنی رهبران طالبان در افغانستان به سر می‌برند و نه هم کدام کشور را برائت داده‌است. وی به‌خاطر تشویق برای پروسه صلح بالای حکومت افغانستان صدا کرد که حالا ذهنیت خوب برای گفت‌وگوهای صلح مساعد گردیده‌است باید از این زمان استفاده شود و با برخی از رهبران طالبان که در افغانستان هستند مذاکره صورت گیرد."

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید، برای همه روشن است که سران طالبان در کجا به سر می‌‌برند.

این در حالیست که پیش از این رئیس جمهور امریکا، برخی سناتوران و شماری از مقامات نظامی آن‌کشور پاکستان را پناهگاه امن تروریستان دانسته‌اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG