لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

سپیدار به جواب محاذ ملی: اظهارات که در تضاد با سیاست کشور باشد زیانبار است


ریاست اجرائیه می‌گوید، هم صدا شدن با اهداف و برنامه‌های دشمن برای جریان‌ها و چهره‌های سیاسی زیان بار است.

اظهارات رهبر حزب محاذ ملی در پیوند به حضور رهبران طالبان در داخل افغانستان واکنش‌هائ را از سوی حکومت به همراه شده‌است.

ریاست اجرائیه افغانستان هر چند سخنان سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی را قابل نگرانی نمی‌داند اما می‌گوید، همه می‌دانند که پناه‌گاه گروه طالبان و رهبران آنان در کجا است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» به رادیو ازادی گفت، سخنانی که در تضاد با سیاست افغانستان باشد، برای چهره‌ها و جریان‌های سیاسی زیانبار است.

مجیب الرحمان رحیمی
مجیب الرحمان رحیمی

​او افزود:

"پیام ما برای تمامی رهبران سیاسی و چهره های مطرح افغانستان همین است که، در چنین شرایط که پاکستان زیر فشار قرار دارد و امریکا تصامیم قاطع و مشخصی به وادار کردن آن کشور به همکاری در مبارزه تروریزم گرفته‌است، حمایت کنند، طبعاً چهره‌ها و یا جریان هایکه بیایند و به‌صورت مشخص از طالب و پاکستان حمایت کنند در تضاد با سیاست افغانستان قرار دارند و این بیشتر به خود این جریان‌ها ضرر می‌رساند تا به سیاست‌های حکومت."

آقای رحیمی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور می‌خواهد تا به‌جای چنین سخنان از حرکت امریکا و افغانستان در برابر پاکستان حمایت کنند.

حکومت یک روز پس از سخنان سید حامد گیلانی عضو شورای عالی صلح و رهبر حزب محاذ ملی چنین موضع گیری می‌کند.

آقای گیلانی دیروز در گردهمایی میان هوا خوانش ادعا کرد که اکثریت اعضای رهبری طالبان در افغانستان استند و نسبت به هر زمان دیگر فرصت برای گفت‌وگوهای صلح فراهم شده‌است.

این سخنان در حالی از سوی رهبر حزب محاذ ملی مطرح می‌گردد که، پاکستان در روزهای اخیر به شدت زیر فشارهای امریکا قرار دارد.

حکومت افغانستان می‌گوید، جامعه جهانی به‌ویژه امریکا دریافته که مردم افغانستان در بیشتر از پانزده سال گذشته قربانی گروه های تروریستی هستند که در خاک پاکستان پناه‌گاه دارند.

از سوی دیگر، از رئیس جمهور امریکا تا مقام‌های نظامی و اعضای کانگرس آن کشور پاکستان را پناه‌گاه تروریستان خوانده اند.

حال شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، سخنان سید حامد گیلانی در تضاد با تلاش‌های حکومت افغانستان و امریکا قرار دارد و همچو اظهارات به گفته آنان بیشتر موقف پاکستان را حمایت می‌کند.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان می‌گوید:

ودیر صافی
ودیر صافی

"من اگر جای حکومت بودم، آقای گیلانی را دعوت و می‌پرسیدم، ممکن آقای گیلانی روابط نزدیک با حلقه های مختلف پاکستان داشته باشد و سخنان وی و آی اس آی یکی است، پس اگر آدرس دقیق دارند بیاید این آدرس‌ها را به حکومت افغانستان نمایان سازند و اگر دقیق نیست، آقای گیلانی باید تاوان بپردازد که چرا حرف‌های که دقیق نیست آن را مطرح می‌کند."

با این همه حکومت افغانستان می‌گوید، رهبران طالبان پاسپورت های پاکستانی دارند، شوراهای آنان عملاً در آن کشور فعالیت دارند و هدف قرار گرفتن رهبران این گروه از سوی نظامیان امریکا در خاک آن کشور خود گوای حضور رهبران این گروه در خاک پاکستان است.

رهبران طالبان پاسپورت های پاکستانی دارند،

ودیر صافی همچنان تاکید می‌ورزد که رهبر حزب محاذ ملی باید، سخنانی را که مطرح کرده ثابت سازد و اگر آقای گیلانی این کار را نکند باید از سخنانش که پیامد خوبی به همراه ندارد، معذرت خواهی کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG