لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

"سی. آی. ای": پاکستان به تروریستانی پناه می‎دهد که برای امریکا تهدید اند


رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا گفته‎است، پاکستان به تروریستانی پناه می‎دهد که برای امریکا تهدید اند.

مایک پامپیو رئیس «سی. آی. ای» در مصاحبه با «سی. بی. اس نیوز» به روز یکشنبه گفت، رئیس جمهور ترمپ برای پاکستان واضح ساخته‎است که امریکا خواهان مشارکت با پاکستان است، ولی پاکستان باید پناه دادن به تروریستان را متوقف سازد.

او افزود:

"من با شما از دید استخباراتی صحبت می‎کنم که چی را می‎بینیم. ما می‎بینیم که پاکستان به دادن پناهگاه امن به تروریستانی در خاکش ادامه داده‎است که برای ایالات متحده خطر اند. ما آن‌چه در توان داریم انجام می‎دهیم تا پاکستانی‎ها را بفهمانیم که این کار شان دیگر قابل قبول نیست. پس با این کمک مشروط ما به آن‎ها فرصت داده‎ایم که اگر این مشکل را حل کنند به مشارکت با آن‎ها خرسند و شریک آن‎ها خواهیم بود، ولی اگر نکنند ما امریکا را حفاظت خواهیم کرد."

مایک پامپیو
مایک پامپیو

این اظهارات رئیس «سی. آی. ای» در حالی ایراد شده که پنتاگون می‎گوید، ایالات متحده به پاکستان گفته‎است برای آن‎که واشنگتن پرداخت صدها میلیون دالرش به اسلام‌آباد را از سر بگیرد، اسلام‌آباد چی باید کند.

سخنگوی پنتاگون دیروز به خبرنگاران گفت:

"انتظار ما از پاکستان آشکار، رک و راست است. رهبری طالبان، شبکه حقانی و طرح کننده‎گان حملات نباید دیگر قادر باشند در پاکستان پناهگاه داشته و عملیت‎های شان را از خاک آن کشور به پیش ببرند."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هفته گذشته پرداخت‎های صندوق ۹۰۰ میلیون دالری حمایت ائتلاف به پاکستان را منجمد ساخت و گفت، پاکستان برای هدف قرار دادن طالبان و شبکه حقانی کار کافی نمی‎کند.

موضوع ارائه تجهیزات مدرن به ارزش یک میلیارد دالر به پاکستان نیز اخیراً تحت سؤال قرار گرفته‎است.

پاکستان
پاکستان

راب منینگ سخنگوی پنتاگون گفت، ایالات متحده اقدامات دقیق و مشخص را به پاکستان ارائه کرده که باید انجام دهد.

او گفت:

"ما آماده هستیم در مبارزه بدون تمایز علیه گروه‎های تروریستی با پاکستان کار کنیم. ما این گفت‌وگوها را با مقامات پاکستانی به‌طور خصوصی هم پیش خواهیم برد."

مقامات پنتاگون با دقت مشاهده می‎کنند تا بیبینند آیا پاکستان در پاسخ به قطع کمک‎های مالی امریکا، جلو اکمالات قوای امرکایی مستقر در افغانستان را از طریق بندر کراچی قطع می‎کند یا نه؟

ولی به‌گفته منینگ تا حال نشانه از آماده‎گی اسلام‌آباد را برای چنین یک اقدام ندیده‎اند.

وی تأکید کرد که توقف پرداخت پول به پاکستان فعلاً دایمی نیست و این پول به کدام جانب دیگر داده نمی‎شود.

در حالی‎که فشارهای واشنگتن بر پاکستان ادامه دارد، یک محکمه پاکستان دستور رهایی یک رهبر تندرو پاکستانی را از زندان صادر کرده‎است.

این فرد که صوفی محمد نام دارد بعد از سال ۲۰۰۱ زمانی با هزاران رضاکار به افغانستان رفته و در کنار طالبان علیه امریکا می‎جنگید.

صوفی محمد خسر ملا فضل‌الله رهبر طالبان پاکستانی است و از سال ۲۰۰۹ به این طرف زندانی بوده‎است.

وی که خیلی بزرگ سن است به دلایل صحی از زندان آزاد شده‎است.

مقامات امریکایی و افغان پاکستان را متهم به حمایت از طالبان افغان می‎کنند، ولی اسلام‌آباد دایم این اتهامات را رد نموده و تهدیدات ترمپ در مورد قطع کمک‎های مالی به پاکستان را غیر سازنده خوانده‎است.

XS
SM
MD
LG