لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

مذاکرات صلح در ترکیه، نشست که حکومت و طالبان شرکت در آن را رد می‌کنند


هرچند حکومت افغانستان و گروه طالبان اشتراک نماینده‌های شان در نشست غیر رسمی صلح در ترکیه را رد کرده‌است اما شورای عالی صلح می‌گوید، در این نشست نماینده‌های همه جوانب شرکت کرده‌اند.

امین‌الله مظفری سخنگوی این شورا روز دوشنبه «۲۵ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، انتظار می‎رود که این نشست زمینه‌ساز نشست‎های آینده صلح شود.

او افزود:

"آنچه بسیار مهم است غیر رسمی بودن این نشست است، بناء افرادی از همه جوانب بودند، اما به‌گونه غیر رسمی، فکر می‎کنم که نتیجه نهایی این نشست اعلان نشده و این نشست مقدماتی بوده برای باز شدن دروازه‎ها برای صحبت‎های آینده."

​اما شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‎است، کسانی که در این نشست با شماری از اعضای طالبان صحبت کرده‎اند، از حکومت افغانستان نماینده‎گی نمی‎کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان نیز اشتراک طالبان در این نشست را رد کرده‎است.

اما همایون جریر عضو شورای عالی صلح افغانستان که در این نشست شرکت کرده از ترکیه به رادیو آزادی گفته‎است، پنج عضو مهم طالبان در این گفت‌وگوها از رهبری و تمام گروه‌های طالبان نماینده‌گی می‌کنند، ولی وی از آن‌ها نام نبرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم

به‌گفته برخی اعضای شورای عالی صلح، امروز دو شنبه سومین یا آخرین روز نشست غیر رسمی میان نماینده‎های شورای عالی صلح و طالبان در شهر استانبول ترکیه است.

قابل یادآوری است که در باره صلح با طالبان این اولین نشستی نیست که برگزار می‎شود، بلکه پیش از این هم تلاش‎های این چنینی صورت گرفته‎اند، اما این اولین باریست که به میانجیگری حزب اسلامی که اخیراً با حکومت افغانستان صلح کرده، این نشست در ترکیه برگزار می‎شود.

در همین حال فضل احمد معنوی یکی از کارشناسان سیاسی روز دو شنبه در صحبت با رادیو آزادی این نشست را نمایشی خوانده گفت، در این نشست اشخاص با صلاحیت شرکت نکرده‎اند.

فضل احمد معنوی
فضل احمد معنوی

وی افزود:

"آنچه که در ترکیه صورت گرفته یک موضوع نمایشی است تا این‎که یک امر واقعی باشد. کسانی که از هر دو طرف و یا طرف‎ها شرکت کرده‎اند آدم‎های صاحب صلاحیت و مؤثری نیستند تا این‎که یک نتیجه را به بار بیاورد."

از سوی دیگر سید اکبر آغا یک عضو پیشین گروه طالبان نیز به این باور است که در نشست ترکیه نماینده‎های با اعتبار طالبان حضور نداشته‎اند.

سید اکبر آغا
سید اکبر آغا

وی که روز دو شنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت:

"به نظر من طالبانی که در افغانستان مسلط هستند و طالبانی که بالای‌شان حساب می‎شود در این نشست نیستند، به همین دلیل من فکر می‎کنم که این نشست تأثیر مثبت بر افغانستان نخواهد داشت."

اما امین‌الله مظفری سخنگوی شورای عالی صلح می‎گوید، در نشست ترکیه نماینده‎های طالبان، شورای عالی صلح و حزب اسلامی شرکت کرده‎اند.

وی می‎گوید، آنان از هر اقدامی‎که برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح مؤثر باشد، استقبال می‎کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG