لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

نگرانی مشرانو جرگه در مورد پخش شب‌نامه‌های داعش در ولسوالی بگرامی کابل


مشرانو جرگه افغانستان پخش شب‌نامه‌ها از سوی افراد نامعلوم به حمایت از گروه داعش و پخش شب‌نامه به نفع این گروه در ولسوالی بگرامی کابل را یک مسئله نگران کننده می‌داند.

فعالیت‌های گروه داعش در ولایت‌های کابل و ننگرهار نگرانی شماری از سناتوران و اعضای شورای ولایتی را برانگیخته‌است.

این موضوع عکس‌العمل تند شماری از سناتوران را برانگیخته است و آنان در نشست عمومی روز سه شنبه «۲۶ جدی ۱۳۹۶» مشرانو جرگه تأکید کردند که باید نهادهای امنیتی جلو فعالیت این گروه را بگیرند.

مولوی غلام محی‌الدین منصف یکی از این سناتوران در مورد گفت:

"تبلیغات و پخش شب‌نامه به حمایت از گروه داعش در ولسوالی بگرامی کابل برای ما قابل نگرانی جدی است و باید ارگان‌های کشفی و امنیتی در این مورد از دقت کامل کار گیرند. هرگاه افراد داعش آن‌جا وجود دارند باید بازداشت شوند و هرگاه وجود ندارند و برخی افراد به نفع آن‌ها تبلیغ می‌کنند ارگان‌های کشفی باید آنان را بازداشت کرده و مجازات نمایند."

در این حال محمد حسن هوتک یکی از سناتوران دیگر نیز در این مورد ابراز نگرانی می‌کند.

او افزود:

"در تمام ولسوالی بگرامی کابل از سوی افراد داعش بالای مکاتب، خانه‌های شخصی بیرق نصب کرده و بسیار به کابل نزدیک شده‌اند."

اما سناتوران در مورد متن این شب نامه‌ها جزئیات ارائه نکردند.

این در حالیست که پیش از این در ولایت‌های غزنی، لوگر و خوست نیز از سوی افراد مسلح مربوط به گروه داعش شب‌نامه پخش شده بود.

تحقیقات آنان در مورد این رویداد در ولسوالی بگرامی آغاز شده‌است.

بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت که تحقیقات آنان در مورد این رویداد در ولسوالی بگرامی آغاز شده‌است.

بصیر مجاهد
بصیر مجاهد

​او افزود:

"ما تحقیقات جدی را در این مورد آغاز کرده‌ایم، ما آن‌را تعقیب می‌کنیم که این حرکت در ولسوالی بگرامی از سوی دشمن شده‌است و یا برای خراب کردن ذهنیت عامه این کار صورت می‌گیرد."

از سوی دیگر پیش از این از فعالیت‌های داعش در ولایات شرقی افغانستان به‌خصوص ننگرهار و انجام عملیات‌ها در برابر این گروه گزارش‌های منتشر شده و از خیزش‌ها در برابر این گروه نیز سخن گفته شده‌است.

اما ناصر کامه‌وال عضو شورای ولایتی ننگرهار به رادیو آزادی گفت که افراد داعش حتی در قتل‌های هدف‌مند در ننگرهار دست دارند و به‌گفته وی عملیات‌های نظامی در برابر این گروه نتیجه نداده‌است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفته‌است که مراکز مهم گروه داعش در ننگرهار از بین برده شده‌است.

وی همچنان گفته‌است که گروه داعش در حال حاضر تنها در برخی از مناطق دور دست ولسوالی‌های هسکه مینه، نازیان و اچین حضور دارند.

وزارت دفاع افغانستان پیش از این گفته‌است که در برابر گروه داعش عملیات‌های گسترده صورت گرفته‌است و در حال حاضر تعداد آن‌ها از هزارها به صدها تن کاهش یافته‌است.

شورای ولایتی ننگرهار و شماری از اعضای مشرانو جرگه هُشدار می‌دهند که هرگاه در برابر گروه داعش گام‌های جدی برداشته نشود این گروه در کابل و ولایات شرقی فعالیت‌های شان را گسترش خواهند داد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG