لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

خوشبینی سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت افغانستان


سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت افغانستان ابراز خوشبینی کرده‌است.

وضعیت در افغانستان با سرعت در حال تغییر است.

این را نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد دیروز در دفتر مرکزی این سازمان در نیویارک به خبرنگاران گفت و افزود:

"پالیسی امریکا در مورد افغانستان نتیجه می‌دهد. ما در ارتباط به این که پالیسی امریکا چه نتیجه می‌دهد، در آن‌جا تغییرات دراماتیک را می‌بینیم. ما می‌گوییم که به مذاکرات با طالبان و پروسه صلح نسبت به گذشته که شاهدش بودیم نزدیکتر هستیم."

نیکی هیلی
نیکی هیلی

نیکی هیلی گفت، مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها خواهد بود و به ایجاد تسهیلات از سوی امریکا درین بخش نیاز نیست، اما به حمایت ازین مذاکرات ضرورت است که واشنگتن از آن پشتیبانی می‌کند.

همان‌طوری که در گزارش‌ها آمده است، در استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در پیوند به جنگ افغانستان زمان تعیین نشده و اداره ترمپ به کار با حکومت افغانستان ادامه می‌دهد تا نتیجۀ آشکار به‌دست آید.

خانم هیلی که در آغاز این هفته در ترکیب یک هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد از افغانستان دیدار کرد پس از بازگشت به امریکا ناوقت دیروز به خبرنگاران گفت، حکومت کابل برای‌شان گفته‌است که جامعه جهانی باید فشارها بر پاکستان را زیاد بسازد.

فرامرز تمنا، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان است.

فرامرز تمنا
فرامرز تمنا

او دیشب در صحبت با رادیو آزادی نظرش را در مورد فشار بر پاکستان و امیدواری‌ها در مورد گفت‌وگو‌های صلح افغانستان این‌گونه ابراز کرد:

"تا حالا این‌قدر تلاش‌های ملموس در راستای صلح افغانستان انجام نشده‌است. چون گره صلح افغانستان به‌دست پاکستان است، اگر بر پاکستان اعمال فشار بیشتر صورت گیرد هم از منظر ایدیالوژیک و هم از منظر سیاسی و امنیتی پاکستان مجبور به تغییر روش خواهد بود و مجبورست که حمایت خود را از هراس افگنان و گروه‌های تروریستی بردارد."

حکومت پاکستان همواره این را رد کرده که به تروریستان در خاک این کشور پناه داده‌اند.

اما سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد می‌گوید، تا زمانی که پاکستان از تروریزم حمایت کند، جامعه افغانی احساس می‌کند که مصون نیست.

نیکی هیلی نه‌گفت که چه گونه فشار بر پاکستان وارد خواهند کرد، اما شورای امنیت سازمان ملل‌متحد قدرت وضع تحریم‌ها بر اشخاص و کشورها را دارد.

XS
SM
MD
LG