لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

گارنیزیون: از واگذاری امنیت انتر کانتیننتال به یک شرکت خصوصی در جریان نبودیم


حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل

قوماندان گارنیزیون کابل می‌گوید، مسئولیت تامین امنیت هوتل انترکانتیننتال بدون در جریان قرار دادن آنان به یک شرکت خصوصی امنیتی سپرده شده‌است.

هوتل انتر کانتیننتال در شهر کابل سه هفته پس از آن مورد حمله مهاجمان قرار می‌گیرد که مسئولیت تامین امنیت آن به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود.

افضل امان قوماندان گارنیزیون کابل می‌گوید، آنان از سپردن مسئولیت امنیت این هوتل به شرکت خصوصی در جریان قرار نداشتند.

  • اما قرار داد تامین امنیت با شرکت خصوصی از سوی کدام نهاد صورت گرفته‌است؟

آقای امان در این باره می‌گوید:

افضل امان
افضل امان

"در حد مقامات بالا این کار صورت گرفته، ما در جریان این گپ نبودیم فقط بالاخره اطلاع یافتیم که یک شرکت خصوصی دو سه هفته پیش تدابیر این ساحات را گرفته بود."

قوماندان گارنیزیون کابل تائید می‌کند که هنگام حمله مهاجمان به این هوتل، نیرو های امنیتی حکومتی در ساحه مؤظف نبودند.

افضل امان همچنان می‌گوید از حمله بر انتر کانتیننتال به گارنیزیون کابل اطلاع قبلی از کدام نهاد کشفی داده نشده بود.

ویس احمد برمک وزیر امور داخله نیز به رادیو آزادی گفت که مسئولیت تامین امنیت هوتل انترکانتیننتال به بخش خصوصی امنیتی سپرده شده اما وی نیز در این مورد جرئیات بیشتر ارائه نکرد.

این در حالیست که به گفته وزارت داخله افغانستان حوالی ساعت ۹ شب گذشته چهار مهاجم مسلح وارد این هوتل شدند و دوازده ساعت در برابر نیروهای افغان مقاومت کردند.

به گفته این وزارت، در این حمله پنج تن به شمول یک خانم خارجی کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

طالبان در یک اعلامیۀ مسئولیت این حمله را به‌دوش گرفتند، اما در اعلامیه وزارت داخله این حمله به شبکه حقانی نسبت داده شده‌است.

طالبان در یک اعلامیۀ مسئولیت این حمله را به‌دوش گرفتند، اما در اعلامیه وزارت داخله این حمله به شبکه حقانی نسبت داده شده‌است.

حدود شش سال قبل نیز در حمله مهاجمان مربوط به گروه طالبان بر این هوتل دست کم ۲۰ تن کشته شده بودند.

پس از آن حمله، ظاهراً این هوتل تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت.

از این هوتل در کنار مردم عام شماری از مقامات افغان و اتباع خارجی نیز استفاده می‌کنند.

سفارت امریکا پیش از این در اطلاعیه‌ای گفته بود که بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی، احتمال وجود دارد که افراط گرایان در چند روز آینده بر یکی از هوتل‌های کابل حمله کنند.

در همین حال یک منبع معتبر امنیتی که به دلیل حساس بودن موضوع نخواست از وی نام بگیریم به رادیو آزادی می‌گوید، شب گذشته مهاجمان از راه آشپز خانه وارد هوتل انترکانتیننتال شده‌اند.

به گفته منبع، تدابیر امنیتی بیشتر در راه‌های ورودی عمومی هوتل اتخاذ شده بود و مسیر که مهاجمان وارد هوتل شده‌اند، به گونه شدید امنیت آن گرفته نشده بود.

در همین حال شکیبا هاشمی منشی کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز یکشنبه «۱ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اطلاع ندادن به گارنیزیون کابل از سپردن مسئولیت امنیت هوتل انترکانتیننتال به شرکت خصوصی نا هماهنگی میان نهادهای امنیتی را نشان می‌دهد.

وی همچنان سپردن بخش تأمین امنیت این هوتل به شرکت خصوصی را غیر قانونی می‌خواند.

او افزود:

"این موضوع خیلی نگران کننده‌است، ما هم به عنوان عضو کمیسیون امنیت داخلی آگاهی نداشتیم، ما به این معتقد بودیم وقتی که شرکت‌های خصوصی لغو شده شاید هیچ کسی دیگر آماده نشود آنچه که خلاف قانون است عمل کنند، اما کسی‌که مسئولیت امنیت هوتل انترکانتیننتال را به قرارداد گرفته اند، قانون را نقض کرده‌اند."

اما نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی می‌گوید، بررسی‌ها در بارۀ چگونگی ورود مهاجمان به هوتل انتر کانتیننتال جریان دارند.

به گفته وی، در صورتی‌که مشخص شود در بخش تأمین امنیت هوتل انترکانتیننتال بی‌پروایی صورت گرفته باشد، غفلت کننده‌گان مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG