لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

عظیمی: زنان و کودکان افغان به‌گونه روز افزون در معرض معتادن شدن قرار دارند


وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید زنان و کودکان افغان به‌گونه روز افزون در معرض معتادن شدن به مواد مخدر قرار دارند و اگر به این وضعیت توجه نشود، افغانستان پیامدهای ناگواری را شاهد خواهد بود.

کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر پدیده که سال‌هاست به گفته وزارت مبارزه با مواد مخدر در کنار انتحار و انفجار از باشنده‌گان به‌ویژه زنان و کودکان در کشور قربانی می‌گیرد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر در معرض قرار گرفتن روز افزون زنان و کودکان به استفاده از مواد مخدر را نگران کننده می‌خواند و به تلاش‌های جدی برای پایان بخشیدن این معضل خطر آفرین تأکید می‌ورزد.

او که در کنفرانس به منظور چگونگی دریافت راه حل عملی مبارزه با کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر روز یکشنبه «۱ دلو ۱۳۹۶» در کابل سخن می‌زد، ضعف حاکمیت قانون، موجودیت سرحدات باز افغانستان و وجود مافیای داخلی را از جمله عوامل عمده افزایش این پدیده در کشور می‌خواند.

سلامت عظیمی
سلامت عظیمی

او افزود:

"به علت نا امنی‌ها و ضعف حاکمیت قانون، هم اکنون زنان و جوانان در برخی از ساحاتِ کشت کوکنار شدیداً در معرض آغشته شدن به مواد مخدر قرار دارند و این پدیده روز افزون شده‌است، باید گفت که نیاز به حس مسئولیت و تلاش مشترک در مبارزه با این پدیده محسوس است."

این در حالی است که معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز هفته گذشته از افزایش روز افزون معتادان مواد مخدر در کشور نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر ۳.۵ میلیون تن در کشور از مواد مخدر متضرر استند که ۵۰۰ هزار تن آن‌ها به این پدیده معتاد شده‌اند.

با این همه اشتراک کننده‌گان این نشست یکی از علت‌های شدت یافتن نبرد در بخش‌های از کشور را بهره گیری گروه‌های مافیای مواد مخدر که به گفته آنان در داخل کشور استند می‌خوانند و تاکید می‌ورزند، تا هنگامی‌که این حلقه‌ها شناسایی و افشأ نشوند، این پدیده شمار زیادی از افغان‌ها را به کام مرگ فرو خواهد برد.

در این میان، اماد الدین مطمئن یکی از مسئولان معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در این کنفرانس گفت که هم اکنون از ۳۴ ولایت در ۲۴ ولایت کشور کوکنار کشت شده‌است که، در مقایسه با سال‌های پیش افزایش را نشان می‌دهد.

او افزود:

"ساحاتی که زیر اداره مخالفین قرار دارد یگانه عاملی افزایش کشت کوکنار است، در آن بخش‌ها مانع وجود ندارد و کوکنار آزادانه کشت می‌گردد، اگر ۵ درصد نیرو های پولیس وزارت داخله را پولیس مبارزه با مواد مخدر تشکیل دهد که شمار آن‌ها در حال حاضر در مقایسه به چالش‌ها اندک است تا اندازه‌ای به چالش‌ها پایان داده خواهد شد."

آقای مطمئن جلوگیری و نابودی کشت زارهای کوکنار را در کشور مسئولیت وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌خواند و اما در کنار آن کمبود نیرو در بخش مبارزه با مواد مخدر را در وزارت داخله نیز چالشی می‌خواند که باید به آن رسیده‌گی گردد.

با این همه، شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و برخی از کارشناسان سیاسی که در کنفرانس روز یکشنبه این وزارت به منظور دریافت راه حل‌ها، گفتمانی را به راه انداخته بودند یگانه علت افزایش کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر را در کشور، نبود ارادۀ قوی و سیاسی حکومت برای نابودی این پدیده می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG