لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

امریکا خواهان خویشتن‌داری ترکیه در عملیات علیه نیروهای کُرد شد


در حالی‌که عملیات تهاجمی اردوی ترکیه در شمال‌غرب سوریه علیه کُردهای این‌کشور ادامه دارد، ایالات متحده از ترکیه خواسته‌است از خویشتن‌داری کار گرفته و یقینی سازد که این عملیات از نگاه وسعت و زمان محدود باشد.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت دیروز یک‌شنبه در یک اعلامیه هم‌چنان از ترکیه خواست در جلوگیری از تلفات غیر نظامیان دقیق باشد.

ناوئرت هم‌چنان گفته‌است، واشنگتن از تمام جوانب می‌خواهد روی هدف اصلی که همانا شکست داعش است، تمرکز کنند.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا
هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا در حالی ایراد شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز یک‌شنبه در سخنرانی در کانگرس سازمان زنان حزب بر سر اقتدار عدالت و ترقی در شهر بورسا خطاب به کُردهای حمایت شده از سوی امریکا در سوریه گفت:

"باید بدانید که حتی اگر بگویید ما حمایت امریکا را با خود داریم و آن‌ها به ما اسلحه خواهند فرستاد، نمی‌توانید ترکیه و ملت ترکیه را شکست بدهید."

این اظهارات اردوغان در حالی صورت گرفت که حزب دموکراتیک مردم ترکیه که یک اپوزیسیون حامی کُردها می‌باشد خواهان اعتراضات علیه عملیات نظامی ترکیه در شهر عفرین در شمال‌غرب سوریه شده‌است، منطقه که تحت کنترول کُردهای سوریه‌است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

اردوغان در رابطه با چنین اعراضات گفت:

"اگر کسانی خواهان چنین اعتراضات در جاده‌ها اند، من می‌گویم که بهای گزاف را خواهند پرداخت. این یک کشمکش ملی است، ما هر کسی را که علیه ما در این کشمکش بی‌ایستد سرکوب خواهیم کرد. این باید واضح باشد."

حمایت امریکا از ملیشه‌های کُرد سوریه که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌خواند، درزی را بین دو متحد ناتو یعنی امریکا و ترکیه ایجاد کرده‌است.

ملیشه‌های کُرد سوریه متحدین کلیدی امریکا در جنگ علیه داعش در سوریه اند.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته‌است، کشورش نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کند، ولی ایالات متحده نسبت به وضعیت شمال‌غرب سوریه خیلی نگران است، مخصوصاً در مورد غیر نظامیانی‌که حال با تشدید خشونت‌ها مواجه اند.

قابل ذکر است که عملیات تهاجمی اردوی ترکیه به منطقه عفرین در شمال‌غرب سوریه به روز شنبه در حالی آغاز شد که تصمیم امریکا مبنی بر ایجاد یک قوای سرحدی ۳۰ هزار نفری در سوریه، خشم شدید ترکیه را برافروخته است.

XS
SM
MD
LG