لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

تعلیق فعالیت‌های موسسۀ حمایت از اطفال و نگرانی افغان‌ها!


شماری از باشنده‌های کابل از تعلیق فعالیت های موسسه حمایت از اطفال ابراز نگرانی کرده می‌گویند، تعلیق فعالیت‌های این موسسه روند حمایتی موسسات کمک رسان‌را در افغانستان صدمه می‌زند.

پس از حمله گروهی بر موسسه حمایت از اطفال در ولایت ننگرهار و به تعلیق آمدن فعالیت‌های این موسسه، شماری از باشنده‌های کابل می‌گویند، تعلیق فعالیت‌های این موسسه تأثیرات منفی بالای زنده‌گی مردم به‌خصوص کودکان افغان دارد.

آنان روز پنجشنبه «۵ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفتند، تعلیق فعالیت‌های این موسسه روند حمایتی موسسات کمک رسان‌را در افغانستان صدمه می‌زند.

تمیم وطن و محمد ناصر سرورزی دو تن از آنان چنین می‌گویند:

"چنین حملات که بالای نهادهای کمک رسان در افغانستان صورت می‌‌گیرد آنان می‌خواهند با انجام چنین حملات این کمک‌ها را به افغانستان قطع نمایند. حملات تروریستی که بالای موسسات خارجی کمک رسان صورت می‌گیرد نام بدی بسیار کلان دارد و باید نیرو های امنیتی باید از وقوع چنین حملات جلوگیری نماید و تعلیق فعالیت این موسسات بسیار تأثیر منفی بالای مردم افغانستان دارد زیرا آنان به چنین کمک‌ها نیاز دارند."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که موسسه حمایت از اطفال پس از حمله گروهی روز چهارشنبه هفته جاری بالای دفتر این موسسه در جلال‌آباد فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق در آورد.

تلاش نمودیم تا به‌خاطر تعلیق فعالیت موسسه حمایت از اطفال نظر آن موسسه را داشته باشیم اما آنان از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

اما موسسه حمایت از اطفال یا سیف ده چلدرن با نشر اعلامیه گفته‌است همین که مطمئین شود که امنیت کارمندان این موسسه در افغانستان تامین می‌شود آن‌ها فعالیت‌اش را دوباره در این کشور آغاز می‌کنند.

به اساس معلومات مسئولان سیف ده چلدرن یا موسسه حمایت از اطفال در افغانستان، این موسسه در ۱۷ ولایت افغانستان در پنج بخش صحت، محافظت، تعلیم و تربیه، تغذیه و پاسخگویی در حالت اضطرار برای اطفال در معرض خطر، اطفال محروم که به کمک نیاز دارند فعالیت دارد.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت روز پنجشنبه «۵ دلو ۱۳۹۶» در مراسم افتتاح مرکز واحد طی مراحل گمرکی در کابل این حمله را محکوم کرده آن‌را جنایت ضد بشری عنوان کرد.

آقای عبدالله همچنان گفت، مردم افغانستان صلح می‌خواهند و هیچ فردی مانع رسیدن آنان به این هدف شده نمی‌تواند.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"روز گذشته یک موسسه که سابقه تقریباً چهار دهه در خدمت به اطفال این کشور دارد همان دفتر مورد حمله قرار گرفت و تلفات داشتیم و من یقین دارم مردم افغانستان صلح می‌خواهند و آرزوی تأمین صلح عادلانه را در کشور دارند به این آرزوی خود می‌رسند روز گذشته آنان یک جنایت ضد بشری را بنام خود ثبت کردند."

از سوی هم بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده می‌گوید، چون کودکان افغان به حمایت بیشتر نیاز دارند باید این موسسه روی فیصله‌اش در این مورد غور نماید.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

او افزود:

"توقف فعالیت این نهاد تأثیر ناگوار بالای وضعیت اطفال در افغانستان دارد چرا که ناامنی بیجاشده‌گی ، معلولیت اطفال، اطفال که مصروف کارهای شاقه هستند، آن‌ها به حمایت‌های بیشتر نیاز دارند به‌خصوص اطفال یتیم و امیدوار هستیم که این موسسه در قسمت این تصمیم‌اش غور مجدد نماید و برای اطفال خدمات اساسی نیاز دارند ارائه نماید."

آقای صدیقی همچنان گفت، حکومت افغانستان مکلفیت دارد که امنیت کارمندان این موسسه را تامین نماید تا آنان بتوانند خدمات خوب را برای کودکان این سرزمین ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG