لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

امریکا خواهان اقدامات قاطع همه کشورها علیه طالبان شده‎است


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در بیانیۀ روز شنبه خواهان اقدام‎های قاطع همه کشورها علیۀ طالبان شده‎است.

ترمپ گفته‌است که اکنون همه کشورها باید علیه طالبان و زیربنای تروریستی حامی آنان قاطعانه اقدام کنند.

رکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا هم از همه کشورهای حامی صلح در افغانستان خواسته تا با "اتخاذ اقدام قاطع کمپاین خشونت طالبان را متوقف سازند."

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا که پس از حمله روز شنبه طالبان منتشر شد آمده که در برابر کسانی که از گروه‎های تروریستی حمایت می‎کنند یا به آن‎ها پناهگاه امن می‎دهند، هیچ تحملی وجود ندارد.

تیلرسن همچنین گفته که استفادۀ طالبان از یک امبولانس به حیث سلاحی برای هدف گیری غیرنظامیان در کابل، نشان دهندۀ بی اعتنایی غیر انسانی نسبت به مردم افغانستان است.

برخی افراد هنوزهم در موتر بمب چهاراهی صدارت لادرک اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

تیلرسن ضمن نکوهش این حمله و ابراز همدردی با قربانیان آن گفته‎است که ایالات متحده در کنار حکومت و مردم افغانستان است.

به اساس گزارش‎ها، یک بمب گذار انتحاری روز شنبه با استفاده از یک امبولانس به بهانۀ انتقال یک مریض مواد انفجاری‎اش را در یک پوستۀ تلاشی نزدیک دفتر نماینده‎گی اتحادیۀ اروپا در کابل منفجر ساخت.

در نتیجۀ این حمله، به گفتۀ مقام‎های وزارت صحت عامۀ افغانستان حداقل ۹۵ تن کشته و ۱۵۸ تن دیگر زخمی شدند.

طالبان مسلح مسئولیت این حملۀ مرگبار را به دوش گرفتند.

این حمله یک هفته پس از حملۀ مرگبار دیگر طالبان بر هوتل انترکانتیننتال که جان حد اقل ۲۵ تن را گرفت، رخ می‎دهد.

در پی آن حمله، قصر سفید از پاکستان خواست تا رهبران طالبان را فوراً دستگیر یا از خاک خود اخراج کند.

سپس، روز پنجشنبه هفتۀ گذشته، ایالات متحده امریکا شش فرد وابسته به شبکۀ حقانی و طالبان را شامل فهرست سیاه کرد، به شمول عبدالصمد ثانی رئیس بانک مرکزی رژیم وقت طالبان.

انفجار خونین امروز کابل!
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:13 0:00

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق و همچنین سازمان ملل متحد دیروز در جریان گفت‎وگو با رادیو آزادی گفت که افزایش فشار بر شورشیان سبب افزایش حمله‎ها شده‎است.

او توضیح داد:

"در این شکی نیست که هر قدر فشار نظامی زیادتر می‎شود، جنگ داغتر خواهد شد و پاکستان و حامیان تروریستی در دستگاه‎های پاکستان و برخی از گروه‎های تروریستی عکس العمل یا کارهای مثل امروز {شنبه} را از دست خواهد زد. این‎ها بالاخره ناکام خواهند ماند."

اما، وزارت خارجۀ پاکستان در اعلامیۀ که روی صفحۀ این وزارت نشر شده گفته‎است که پاکستان حملۀ تروریستی مرگبار در کابل را قویاً محکوم می‎کند.

در بخشی از اعلامیه آمده‎است:

"ما بر ضرورت تلاش‎های هماهنگ و همکاری موثر میان دولت‎ها برای ریشه کن کردن تروریزم تأکید می‎کنیم."

رام نات کوویند رئیس جمهور هند که حمله در نزدیک سفارت کشورش در کابل رخ داده در پیام خود روی تویتر نوشته که هند در جنگ علیۀ نیروهای تروریستی در کنار حکومت و مردم افغانستان ایستاده‎است.

وزارت خارجۀ ایران هم حمله مرگبار کابل را نکوهش کرده‎است.

خبرگزاری فارس از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گزارش کرده که با حکومت و خانواده‎های قربانیان رویداد خونین شنبه در کابل ابراز همدردی کرده‎است.

شاه سلمان پادشاه عربستان سعودی در پیام که به رئیس جمهور افغانستان فرستاده، ضمن نکوهش حمله مرگبار کابل با خانواده‎های قربانیان ابراز همدردی کرده‎است.

آنه هیدالگو شاروال پاریس پایتخت فرانسه در تویتر گفته‎است که چراغ‎های برج ایفل شنبه شب به یاد قربانیان رویداد مرگبار کابل خاموش خواهند بود.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا در بیانیۀ دیروز حملۀ کابل را به شدت محکوم کرد و افزود:

"این اعمال علیه مردم افغانستان و علیه آشتی و صلح است. از دیری به این سو، آرزوی شماری زیادی برای زنده‎گی در صلح توسط جنگ قدرت شمار اندک به گروگان گرفته شده‎است. اتحادیه اروپا، همواره با مردم افغانستان و با حکومت این کشور با شماری زیادی که خواهان صلح هستند، همکاری کرده و به همکاری همچنان ادامه می‎دهد."

نماینده‎گی سازمان ملل متحد در افغانستان هم در اعلامیه این حمله را به شدت نکوهش کرده‎است.

تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته که او از گزارش‎های معتبر در مورد این که واسطۀ نقلیه دخیل در این حمله به شکل و صورت یک امبولانس درآورده شده بود، ناراحت شده و گفته که استفاده این روش نقض آشکار قوانین بین الملل است.

در ادامۀ اعلامیه، او همچنان گفته‎است:

"حمله روز شنبه چیزی جز بی رحمی نیست. و کسانی که آن را سازماندهی و زمینه سازی کرده‎اند باید به عدالت کشانده شوند."

میروسلاو لایچاک رئیس فعلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پیامی ضمن تقبیح رویداد مرگبار کابل نوشته که افزایش خشونت‎ها در افغانستان نگران کننده‎است.

محمود صیقل سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد در تویترش نوشته‎است:

"بادار منطقه‎ای طالبان حملات وحشیانه را در مناطق شهری در افغانستان افزایش می‎دهد و درخواست‎های بین المللی برای رسیده‎گی به پناه گاه‎های امن تروریزم را رد می‎کند."

صیقل در ادامه افزوده‎است:

"شورای امنیت سازمان ملل متحد باید فراتر از محکومیت‎ها عمل کند و قبل از این‎که غیرنظامیان بیشتری را از دست دهیم، و منطقه ما به یک گلولۀ آتشین مبدل شود، اقدامات لازم را به زودی انجام دهد."

XS
SM
MD
LG