لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

وزارت دفاع: در حمله بالای جز و تام فرقه ۱۱۱، ۴ مهاجم و ۱۱ سرباز کشته شدند

حمله مهاجمان انتحاری به یکی از جزوتام‌های فرقه ۱۱۱ کابل با کشته شدن چهار مهاجم و پنج سرباز اردوی ملی به پایان رسید. دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ...

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، مهاجمان انتحاری در یک ساختمان در نزدیک کندک فرقه ۱۱۱ کابل داخل شده‌اند و در حال حاضر این مهاجمان در تهکو این ساختمان محاصره‌اند.

به‌گفته آقای وزیری، این حمله نخست توسط یک مهاجم انتحاری صورت گرفت و پس از آن سه مهاجم دیگر وارد این ساختمان شده‌اند.

وزیری در حال حاضر تنها زخمی شدن سه سرباز اردوی ملی را تأیید می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، نیرو‌های امنیتی تلاش می‌کنند که مهاجمان را به زود‌ترین فرصت از پا درآورند.

از سوی دیگر یک منبع در شفاخانه سردار محمد داوود خان که خواست نامش گرفته نشود به رادیو آزدی گفت که تا اکنون دو کشته و دو زخمی از این رویداد به این شفاخانه انتقال شده‌اند.

شاهدان عینی به رسانه‌ها گفته‌اند که این حمله حوالی سه شب صورت گرفته و درگیری تا حال ادامه دارد.

از سوی هم یکی از استادان پوهنتون نظامی مارشال محمد قسیم فهیم که از افشای نامش خودداری می‌کند در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا حال از کشته شدن پنج سرباز اردوی ملی به آنان گزارش شده‌است.

پوهنتون نظامی مارشال محمد قسیم فهیم در مربوطات قرغه در کابل در نزدیک محل رویداد قرار دارد.

حمله پنج مهاجم مسلح بر یکی از جزوتام‌های فرقه ۱۱۱ کابل در منطقه قرغه در پایتخت افغانستان با کشته شدن چهار مهاجم و بازداشت یک تن‌شان به پایان رسید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه «۹دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، این حمله ساعت پنج صبح امروز زمانی آغاز شد که مهاجمان قصد داشتند وارد این جزوتام شوند.

به گفته وی، پس از شناسایی مهاجمان از سوی نیرو‌های مستقر در ساحه درگیری آغاز شد که سر انجام پس از دونیم ساعت به پایان رسید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"متأسفانه امروز از ما ۱۱ نفر شهید شده‌اند و ۱۶ تن دیگر زخمی اند که در این میان شش تن‌شان زخم سطحی برداشته‎اند و بقیه تحت تداوی قرار دارند، از دشمن چهار تن‌شان کشته شده و یک نفر‌ شان بازداشت شده که از طرف قوت‌های ما به امنیت ملی تسلیم شده‎است."

خان محمود عظیمی یکی از بریدملان کندک فرقه۱۱۱ کابل که در محل رویداد با رسانه‌ها صحبت می‌کرد گفت که مهاجمان بیرق‌های داعش نیز با خود داشتند.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش با نشر پیامی در وبسایت اعماق که مربوط این گروه است مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته‌است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پیش در یک حمله انتحاری که توسط یک موتر امبولانس در نزدیک شفاخانه جمهوریت کابل به وقوع پیوست به گفته وزیر داخله افغانستان ۱۰۳ تن کشته و ۲۳۵ تن دیگر زخمی شدند.

این حمله که به گفته مسئولان بیشتر قربانیان آن غیر نظامیان اند، مسئولیت آنرا طالبان مسلح به عهده گرفته‌اند.

پیشتر از آن شب یک‌شنبه هفته گذشته مهاجمان مربوط به گروه طالبان وارد هوتل انترکانتیننتال در شهر کابل شدند که در آن رویداد ۲۲ تن به شمول برخی شهروندان خارجی کشته و زخمی شدند.

روح الله یکی از شاهدان رویداد حمله روز دوشنبه به یکی از جزوتام‌های فرقه ۱۱۱ کابل می‌گوید مهاجمان با سلاح سبک و سنگین مجهز بودند.

حمله مسلحانه بالای جز و تام فرقه ۱۱۱ پایان یافت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

وی گفت:

"پنج صبح بود که اول صدای سلاح سبک به گوش رسید و بعداً برای نیم ساعت جنگ خاموش بود و بعداً از سلاح‌های ثقیل کار گرفته شد."

در همین حال میرداد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، مخالفان مسلح دولت توانایی جنگ در اطراف کشور را از دست داده و از حالت تهاجمی به حالت دفاعی برگشته‌اند.

به گفته وی این گروه‌ها برای جبران شکست‌شان در اطراف، حمله‌های تروریستی را در شهر‌ها افزایش داده‌اند.

وی افزود:

"دشمن در اطراف در سال‌جاری نسبت به سال گذشته از حالت تعرضی به حالت دفاعی برگشته و توانمندی بیشتر‌‌شان را به اثر حملات نیرو‌های افغان و بین‌المللی از دست داده‌اند و برای جبران آن حمله‌های‌شان را در شهر‌ها متمرکز ساخته‌اند."

وی هم‌چنان می‌گوید، در رویداد‌های اخیر تروریستی در کابل و برخی شهر‌های دیگر بیشتر غیر نظامیان قربانی شده‌اند.

خاک سپاری قربانیان؛ طالبان چی کسانی را هدف قرار دادند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00

او اظهار می‌دارد که نهاد‌های امنیتی برای مهار حمله‌های اخیر تروریستی شایستگی‌های چشم‌گیری انجام نداده‌اند و به گفته وی باید این نهاد‌ها اقدامات جدی را برای جلوگیری این حملات روی دست گیرند.

از سوی دیگر انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان روز دوشنبه در جریان یک نشست خبری در کابل تروریستان را مسئول درجه اول کشتار غیر نظامیان خوانده گفت، نهاد‌های امنیتی به جای تأمین امنیت سرگرم مسایل سیاسی اند.

گزارش: نصرت پارسا

حمله مهاجمان انتحاری به یکی از جزوتام‌های فرقه ۱۱۱ کابل با کشته شدن چهار مهاجم و پنج سرباز اردوی ملی به پایان رسید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، پنج مهاجم انتحاری ساعات قبل، پیش از داخل شدن به یکی از جزوتام‌های فرقه ۱۱۱ کابل در منطقه قرغه از سوی نیرو‌های امنیتی شناسایی شدند و پس از آن این مهاجمان وارد یک ساختمان در نزدیک این جزوتام شدند.

وزیری می‌گوید، در جریان درگیری با نیرو‌های اردوی ملی دو مهاجم خود را انتحار کردند و دو مهاجم دیگر از سوی نیرو‌های افغان کشته شدند.

وی گفت:

"از دشمن هم‌چنان چهار میل کلاشینکوف یک واسکت انتحاری و یک راکت انداز به دست نیرو‌های ما افتاده‌است."

سخنگوی وزارت دفاع هم‌چنان می‌گوید، یک مهاجم دیگر بازداشت شده‌است.

وی کشته شدن پنج سرباز اردوی ملی و زخمی شدن ده تن دیگر را تأیید می‌کند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته‌است.

در جریان ده روز این سومین حمله در کابل است.

به روز شنبه هفته جاری در یک حمله انتحاری در نزدیک تعمیر سابق وزارت داخله در کابل ۱۰۳ تن کشته شدند و ۲۳۵ تن دیگر زخم برداشتند.

پیش از آن در حمله بر هوتل انترکانتیننتال کابل بیش از ۲۰ تن به شمول اضافه از ۱۰ شهروند خارجی کشته شدند.

مسئولیت این دو حمله را طالبان پذیرفته‌اند.

دولت وزیر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که حوالی ساعت ۵ صبح امروز دوشنبه ۵ مهاجم مسلح بالای جز و تام فرقه ۱۱۱ حمله کرده اند.

آقای وزیری با رد گزارش‌ها در مورد حمله مهاجمین بر پوهنتون مارشال محمد قسیم فهیم می‌افزاید که این جز و تام مربوط این پوهنتون نمی‌شود و تا کنون سه تن از مهاجمین کشته، یک تن دستگیر و یک تن دیگر خود را مخفی کرده است که برای پیدا کردن این مهاجم عملیات جریان دارد.

آقای وزیری افزود که در این رویداد دو تن از منسوبین جز و تام فرقه ۱۱۱ کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

تا کنون مسئولیت این رویداد را کسی به عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG