لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

وزارت دفاع: نیروهای افغان حملات شبانه، هوایی و کماندوها را افزایش می‎دهند


یک روز پس از اظهارات رئیس جمهور افغانستان مبنی بر انتقام‌گیری از مخالفان مسلح دولت، وزارت دفاع این کشور می‎گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی حملات شبانه، هوایی و کماندوها را افزایش می‎دهند.

سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه «۱۱ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، پس از این نظامیان افغان در میدان‎های جنگ مخالفان مسلح دولت افغانستان را سرکوب خواهند کرد.

دولت وزیری گفت، نظامیان افغان از این پس به‌گونه جدی با افزایش عملیات‌شان ساحات تحت نفوذ و فعالیت مخالفان مسلح دولت را هدف قرار خواهند داد.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"ما در ضربات هوایی، عملیات‎های هوایی و عملیات‎های شبانه را افزایش می‎دهیم، هر جای را که گزارش استخباراتی دریافت کنیم که مخالفان حضور دارند در آن‎جا عملیات می‎کنیم و از بین می‎بریم‌شان. مثال واضح آن غزنی و هلمند است که ما در چند روز گذشته به مخالفان مسلح دولت تلفات زیادی وارد کرده‎ایم."

این سخنان پس از آن صورت می‎گیرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته پس از ادای نماز شام در مسجد وزیر محمد اکبر خان کابل در میان نمازگزاران گفت، حمله‎های تروریستی که در کشور انجام می‎شوند غیر اسلامی و غیر انسانی اند.

آقای غنی اطمینان داد که بر اساس آموزه‎های دین اسلام او از مخالفان مسلح دولت انتقام خواهد گرفت.

همچنان پس از اظهارات اخیر دونالد ترمپ مبنی بر این‎که امریکا در حال حاضر آماده نیست که با طالبان مذاکره کند، شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور نیز روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، از این پس صلح از طریق میدان‎های جنگ جستجو خواهد شد.

این در حالی است که در دو هفته اخیر در حمله‌های طالبان بر هوتل انترکانتیننتال و نزدیک شفاخانه جمهوریت کابل نزدیک به ۱۳۰ تن کشته و نزدیک به ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

برخی افراد هنوزهم در موتر بمب چهاراهی صدارت لادرک اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

بر اساس گفته‎های مسئولان امنیتی، بیشتر قربانیان این حملات غیر نظامیان بودند.

از سوی دیگر در حمله مهاجمان مربوط به گروه داعش که روز دو شنبه به یکی از جزوتام‎های فرقه ۱۱۱ کابل صورت گرفت، ۱۱ عضو اردوی ملی افغانستان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال یک منبع معتبر حکومت افغانستان که نخواست از وی نام بگیریم روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، نابود کردن مخالفان مسلح دولت یک هدف مشروع حکومت افغانستان است.

در همین حال جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان نظامی می‎گوید، تصمیم برای افزایش عملیات‎ها و قاطعیت در برابر گروه‎های مسلح مخالف دولت می‎تواند سبب برنده شدن حکومت در میدان‎های جنگ شود.

جاوید کوهستانی
جاوید کوهستانی

او افزود:

"من فکر می‎کنم که این قاطعیت بسیار مهم است، اقدام پیشبرد عملیات‎های جدید که مورد نظر حکومت افغانستان و متحدین بین‌المللی است می‎تواند به صلح و ثبات در دراز مدت کمک کند، شاید در کوتاه مدت ما دچار رفتارهای تاکتیکی دشمن هم شویم و عملیات‎های شان را افزایش دهند، اما در دراز مدت آن‎ها این ظرفیت و توانایی را ندارند که جنگ را به دوش بکشند، ولی ما دارای اردو و ساختار منظم هستیم و دشمن را شکست داده می‎توانیم."

آقای کوهستانی همچنان می‎گوید، برای جلوگیری یا کاهش حمله‎های مخالفان مسلح دولت در داخل شهرها حکومت باید بخش‎های کشفی و استخباراتی را تقویت کند.

وی همکاری مردم را نیز در این بخش مؤثر خوانده می‎گوید، نهادهای استخباراتی باید مکان‎های بود و باش مخالفان مسلح دولت در شهرها را کشف و خنثی کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG