لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

ارگ: بعد از این صلح را از طریق میدان‌های جنگ به‌دست می‌آوریم


در ادامۀ فشار‌ها بالای طالبان، اکنون ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان فرصت مذاکرات را از دست داده و پس از این صلح را از طریق میدان‌های جنگ به‌دست می‌آورند.

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته‌است، به دنبال حملات اخیر در افغانستان، ایالات متحده نمی‌خواهد با طالبان وارد مذاکره شود.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز سه‌شنبه «۱۰ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که نیرو‌های امنیتی در میدان‌های جنگ برنده‌اند و طالبان به‌زودی به انزوا می‌روند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"صلح از طریق میدان جنگ به‌دست می‌آید، ما در میدان جنگ برنده هستیم و این‌ها (طالبان) به‌زودی به انزوا می‌روند و شکست می‌خورند و این یک نوید خوب برای مردم است."

ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که آیا درب گفت‌وگو‌های صلح با طالبان بسته خواهد شد؟ گفت که تنها به گروه‌های که سلاح‌‍شان را به زمین می‌گذارند، درب گفت‌وگو‌ها باز است.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته‌است که طالبان با انجام حملات اخیر‌ شان از خط سرخ عبور کرده و از تمامی ابزار‌ها در برابر این گروه استفاده خواهد شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا با اشاره به طالبان و وضعیت افغانستان نیز گفته‌است، فکر نمی‌کند که ایالات متحده در حال حاضر برای انجام گفت‌وگوها آماده باشد.

Facebook Post

رئیس جمهور امریکا روز دوشنبه در دیدار با نماینده‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در واشنگتن هم‌چنان گفته‌است، امریکا برای مأموریتی که به افغانستان آمده، آن را به پایان خواهد رساند و این توانایی را دارد.

به‌گفته وی، طالبان به شکل بی‌رحمانه افغان‌ها به‌شمول زنان و کودکان بی‌گناه را می‌کشند و این یک فاجعه است.

طالبان مسلح در مورد گفته‌های اخیر رئیس جمهور ترمپ واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که عامل به درازا کشیده شدن جنگ، امریکا و متحدین آن است و به‌گفته وی، اداره کابل صلاحیت صلح را ندارد.

ارگ و کاخ سفید در حالی از تغییر پالیسی در قبال طالبان سخن می‌زنند که کابل در چند روز اخیر گواه حملات مرگبار بود.

حمله گروهی بر هوتل انترکانتیننتال، رویداد خونین در نزدیک شفاخانه جمهوریت و حمله بر یک جزوتام فرقه ۱۱۱ کابل، در مجموع بیش از۱۳۰ کشته و صد‌ها زخمی برجا گذاشته‌اند.

این در حالیست که روز قبل رئیس جمهور اندونیزیا به کابل آمد و در مورد نقش آن‌کشور در روند صلح افغانستان با مقامات افغان صحبت نمود.

Facebook Post

اما حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان برخلاف حکومت تأکید بر گفت‌وگو‌های صلح دارد و گزینه نظامی را راه حل نمی‌داند، زیرا به‌گفته وی جنگ به درازا کشیده می‌شود.

حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"همه مسایل از راه جنگ حل نمی‌شود، غیر از راه گفت‌وگو. حل مسایل افغانستان مربوط اینست که افغان‌ها با افغان‌ها بنشینند و ما این کار را می‌کنیم و آن‌ها (امریکا) طرف سوم هستند اگر جنگ را زیاد می‌کنند یا کم، اما نظر ما اینست که راه مذاکره در پیش گرفته شود."

در حالی دو دسته‌گی در دیدگاه حکومت و شورای عالی صلح دیده می‌شود که شماری از کارشناسان افغان همواره موجودیت اختلاف نظر‌ها را مانع بزرگ در موفقیت صلح و جنگ در کشور خوانده‌اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG