لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

واکنش مقامات افغان علیه تمدید حضور مهاجرین افغان در پاکستان


در حالی‎که پاکستان تاریخ قبلی اقامت مهاجرین افغان در آن کشور را برای دو ماه دیگر تمدید کرد وزارت امور مهاجرین وعودت کننده‎های افغانستان می‎گوید، به اساس اصول توافق دارد تا برگشت مهاجرین افغان به شکل داوطلبانه به کشور صورت گیرد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‎های افغانستان این مطلب را روز پنجشنبه «۱۲دلو۱۳۹۶» در عکس العمل به فیصله اخیر کابینه پاکستان بخاطر باقی ماندن مهاجرین افغان برای دو ماه دیگر در آن کشور بیان کرد.

بلخی گفت، آن‎ها امیداوار هستند که زمینه بخاطر بازگشت مهاجرین به صورت داوطلبانه به افغانستان فراهم شده و فشارها علیه شان در آن کشو کاهش یابند.

سید حسین عالمی بلخی
سید حسین عالمی بلخی

او افزود:

" البته پیشنهاد وزارت مهاجرین پاکستان تا همین ماه بود اما کابینه پاکستان دو ماه دیگر تمدید کرده یعنی در اصول پاکستان با ما توافق دارد که عودت مهاجرین از پاکستان باید داوطلبانه باشد و امیدواریم که زمینه عودت داوطلبانه بیشتر فراهم شود تا از فشارهای پاکستان کاسته شود. "

پیش از این کابینه پاکستان فیصله کرد که مهاجرین افغان باید تا ختم ماه جنوری سال جاری میلادی به کشور شان برگردند.

به اساس گزارش، پاکستان این فیصله را پس از فشارهای امریکا بخاطر مبارزه جدی علیه تروریزم بر آن کشور انجام داد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در اول ماه جنوری سال جاری پاکستان را متهم با پالیسی دوگانه در برابر افغانستان و جامعه جهانی کرده و گفته بود که آن کشور علیه تروریزم مبارزه صادقانه نکرده و امریکا را فریب داده‎است.

وزارت امور مهاجرین وعودت کننده‎ها و دفتر سازمان ملل در امور مهاجرین یا (یو آن اچ سی آر) همواره گفته‎اند که پاکستان باید مهاجرین افغان مقیم در آن کشور را قربانی سیاست جاری نسازد.

این در حالیست که در حال حاضر دو میلیون افغان در پاکستان مهاجر هستند که از آن جمله ۱،۲ میلیون آن‎ها قبلاً و هفتصد و هفتاد هزار تن دیگر شان تازه راجستر شده‎اند که بیشتر آنان از سی سال بدینسو در پاکستان زنده‎گی می‎کنند.

مهاجرین افغان
مهاجرین افغان

در عین حال زردشت شمس معاون سفیر افغانستان در پاکستان در عکس العمل به تمدید دوماه اقامت مهاجرین افغان در پاکستان می‎گوید، با آنکه زمان تمدید شده بسیار اندک است اما این مدت می‎تواند زمینه گفت‎وگو بخاطر حل مشکلات مهاجرین را فراهم نماید .

او افزود:

"ما امیدوار بودیم که این مدت طولانی می‎بود اما بازهم از آن استقبال می‎کنیم، در این مدت ما هم با مسئولین حکومت روی جزئیات کار می‎کنیم و هم با جانب پاکستان نشسته و در مورد راه‎های عملی و منطقی صحبت می‎کنیم."

گفته می‎شود در جریان سه سال گذشته دو میلیون و دو صد و پنجاه هزار مهاجر افغان به کشور عودت کرده‎اند که بیشتر این عودت در سال ۱۳۹۵ خورشیدی ثبت شده‎است.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‎های افغانستان می‎گوید، آنان بخاطر تسریع این روند روی برنامه‎های مختلف کار می‎کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG