لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

عالمان دین و فعالان تخار خواهان بازداشت عاملان محکمه صحرایی یک خانم هستند


علمای دین و فعالان مدنی تخار محکمه صحرایی یک خانم را به اتهام فساد اخلاقی در ولسوالی چاه آب این ولایت محکوم کرده و از نهادهای امنیتی می‌خواهند که هرچه زودتر عاملان این رویداد را بازداشت و به کیفر اعمال شان برسانند.

آنان می‌گویند که این چنین یک عمل غیر انسانی و اسلامی آن هم در ساحه زیر اداره دولت بی تفاوتی مقام‌های محلی این ولایت را نشان می‌دهد و علاوه بر آن تا هنوز مقام‌های محلی تخار قادر به بازداشت عاملان این محکمه صحرانی نشده‎اند.

باز محمد رحمانی
باز محمد رحمانی

مولوی باز محمد رحمانی یکتنِ از عالمان دینی تخار این چنین مجازات را یک عمل وحشیانه و غیر اسلامی می‌داند:

"همچون قضایا و محکمه‌های صحرایی و اعدام‌های خودسرانه از نظر دین مبین اسلام نیز مردود است و مردود می‌باشد شرعیت و دین مبین اسلام برای هیچکس اجاز نمی‌دهد که به این چنین اعمال دست بزنند و ما این عمل را به شدید ترین الفاظ محکوم می‌کینم و باید همچو قضایا بررسی و تحت تعقیب قرار گیرد."

فعالان مدنی تخار اداره محلی این ولایت را به بی توجهی متهم کرده می‌گویند که این رویداد در ساحه زیر اداره حکومت صورت گرفته و نزدیک به دوماه از این رویداد می‌گذرد، اما اداره محلی تخار تازه از آن خبر شده‎است.

زمان خان
زمان خان

زمان خان مسوول جامعه مدنی تخار در رابطه به رادیوآزادی گفت:

"ارتکاب این خطایی بزرگ را غیر از این‌که تقبیح می‌کنم و انتقادی هم از مسئولان امور امنیتی ولایت مان داریم. اگر نظام واقعاً یک نظام کارا و مفید برای تأمین مردم و رفع مشکلات جمعی ملت می‌بود، این‌گونه اشتباهات و خطاهای بزرگ سفاکانه در هیچ گوشه‌ای افغانستان رخ نمی‌داد."

از سوی هم عبدالمتین بیک، رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان به مقام‌های ولایت تخار دستور داده تا عاملان شکنجه یک زن جوان در این ولایت را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

در اعلامیۀ این اداره آمده‌است که اداره محلی تخار مکلف است تا محاکمه صحرایی این زن در ولسوالی چاه آب را بررسی کند.

سنت الله تیمور
سنت الله تیمور

اما سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار می‌گوید که جهت پیگیری این قضیه هیئت را به ولسوالی چاه آب این ولایت فرستاده‎اند، تا عاملان این عمل وحشیانه را شناسائی و بازداشت نمایند:

"ما به ولسوال دستور سپردیم که در کمترین زمان وارد این ساحه شود کسانی‌که در این ویدیو مشاهد می‌شوند دقیقاً که این موضوع از آدرس حکومت محلی نکوهش شده و بگونه محکمه صحرایی با این دختر عمل شده و کسانی‌که در این ویدیو دیده می‌شود ما گرفتار می‌کنیم و مطابق قانون با آنان برخورد می‌شود."

آقای تیمور افزود، که این زن زنده‎است و در خانه شوهرش در ولسوالی چاه آب زنده‌گی می‌کند.

گفته می‌شود که این رویداد در ماه قوس سال روان در قریه رباط ولسوالی چاه آب تخار صورت گرفته و شماری از مردان خشمگین که بر مجازات این خانم پرداخته‎اند که از بسته گان این بانو اند و او را به اتهام داشتن روابط نامشروع با یک مرد در محضر عام لت و کوب می‌کنند و شوهر این خانم در ایران زنده‎گی می‌کند.

ولسوالی چاه آب در قسمت شمال شهر تالقان مرکز ولایت تخار قرار داشته و علاوه بر آن با کشور تاجکستان سرحد دارد.

باشندگان ولسوالی چاه آب ادعا دارند که موجودیت افراد مسلح غیر مسئول زمینه را برای انجام انواع جرایم، بی بند و باری‌ها، قاچاق مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن در این ولسوالی مساعد ساخته و این مسئله ساکنان چاه آب را در مورد آینده شان سخت نگران ساخته‎است.

گزارش: اجمل آرین-تخار

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

XS
SM
MD
LG