لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

برخی وکلا و کارشناسان انتقال تجهیزات امریکا از عراق به افغانستان را مؤثر می‎خوانند


کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه و برخی کارشناسان نظامی می‎گویند، انتقال سلاح و تجهیزات امریکا از عراق به افغانستان بر تقویت نظامیان افغان و مبارزه مؤثر با تروریزم بسیار مهم است.

شایسته‌باز ناصری یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز سه شنبه «۱۷ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، برای از بین بردن پناهگاه‎های تروریستان و تجهیز بیشتر نظامیان کشور انتقال این سلاح‎ها به افغانستان می‎تواند نقش مفید ایفا کند.

ناصری: تجهیز و حمایت نیروهای افغان ضروری است.
ناصری: تجهیز و حمایت نیروهای افغان ضروری است.

ناصری گفت، از این تجهیزات باید برای از بردن پناهگاه‎های تروریستان استفاده شود.

وی افزود:

"تا جایی در شرایط کنونی تجهیز و حمایت نیروهای افغان ضروری است، موضوع دیگر این که تروریستان در کجا پناهگاه دارند و آموزش می‎بینند و به افغانستان میایند باید این سلاح‎ها در آن‎جا استفاده شوند و این بسیار مفید خواهد بود."

این در حالیست که اسوشیتد پرس گزارش داده که امریکا روند انتقال سلاح و تجهیزات نظامیان‌اش از عراق به افغانستان را آغاز کرده‎است.

بر اساس گزارش این آژانس از چند به هفته به این‌سو ده‎ها عسکر امریکایی همراه با سلاح و تجهیزات خود توسط طیاره‎ها از عراق خارج شده و وارد افغانستان می‎شوند.

در همین حال سعید الحدیثی سخنگوی حکومت عراق گفته‎است که جنگ بر ضد داعش ختم شده و موجودیت نیروهای امریکایی نیز کاهش می‎یابد.

پیش از این امریکا اعلان کرده بود که ۴ هزار نیروی بیشتر به افغانستان می‎فرستد، اما روشن نیست که این همان نیرو هاست یا خیر؟

تلاش کردیم در این مورد نظر وزارت دفاع افغانستان را نیز داشته باشیم، اما دولت وزیری سخنگوی این وزارت در این زمینه اظهار بی‌خبری کرد.

ایالات متحده امریکا تعهد کمک ۱۵۹ طیاره تا سال ۲۰۲۰ به نیروهای امنیتی افغانستان را کرده که شماری از آنان به افغانستان تسلیم داده شده‎است.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی می‎گویند، امریکا پلان دارد در کنار مجهز کردن نیرو هایش در افغانستان قوای امنیتی افغان را نیز تجهیز کند.

یک هلیکوپتر بلک هاک که به افغانستان کمک شده‌است.
یک هلیکوپتر بلک هاک که به افغانستان کمک شده‌است.

کابل خان تدبیر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، برای پیروزی مبارزه علیه تروریزم تقویت و مجهز شدن نیروهای امنیتی افغان یک امر مهم است.

او افزود:

"موضوع اساسی این است در جاهای‎که ما مؤفقیت نداریم و یا دشمن توان مقابله با ما را دارد علت‌اش این است که در آن‎جا اردو و نیروهای امنیتی ما به‌گونه درست تجهیز نیستند، تجهیز کردن آنان تأثیرات خود را دارد، هر زمان که اردوی ما در برابر طرف مقابل با وسایل مدرن تجهیز می‎شود این در میدان‎های جنگ و روحیه‌شان تأثیرات خود را دارد."

آقای تدبیر می‎گوید که در کنار فراهم‌آوری تجهیزات نیاز است تا امریکا نیروهای امنیتی افغان را آموزش بهتر نیز بدهد.

به‌گفته وی، این سلاح باید بر اساس یک قرارداد به افغانستان منتقل شود و در صورت ضرورت از آن استفاده شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG