لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

رادمنش: نیروهای افغان با سلاح و تجهیزات نظامی امریکایی مجهز می‌شوند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، امریکا تمویل کننده قراردادهای سلاح و تجهیزات نیروهای زمینی و هوایی اردوی ملی بوده و بر اساس همکاری میان دو کشور، نیروهای افغان با سلاح و تجهیزات نظامی امریکایی مجهز می‌شوند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیشب «۲۴ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اردوی ملی در چوکات نیروهای زمینی و هوایی خود، دیگر از سلاح‌های روسی کار نمی‌گیرد و به جای هلیکوپتر‌های روسی از طیاره‌های امریکایی استفاده می‌شوند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"تجهیزات و سلاح اردوی ملی افغان از اوایل تشکیل از سوی ایالات متحده داده شده‌است. بناءً ما در قسمت هوایی طیاراتی داریم که بر اساس قرارداد از روسیه برای ما داده شده، اما اکنون قوای هوایی افغان با هلیکوپتر های بلک هاک، طیاره‌های متنوع سی ۲۰۸ و سی ۱۳۰ که بر اساس قرارداد امریکا تمویل کنندۀ آن‌است، اکمالات می‌شوند."

همزمان با این روسیه می‌گوید، امریکا از نیروهای افغان خواسته تا استفاده از تجهیرات، سلاح و طیاره‌های روسی را متوقف کنند.

سیرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سیرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سیرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز جمعه در مسکو گفت، امریکا می‌خواهد که نیروهای نظامی افغان به عوض، ۵۰ هزار ماشیندار (کلاشینکوف) و هلیکوپترهای ساخت روسیه که مورد استفاده قوای افغان است، از سلاح، مهمات، ماشیندار و طیاره‌های امریکایی استفاده کنند.

رادمنش: اردوی ملی افغانستان در چوکات نیروهای زمینی و هوایی خود، دیگر از سلاح‌های روسی کار نمی‌گیرد

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، این موضوع به امریکا و روسیه تعلق دارد و اردوی افغانستان این مسئله را در نظر می‌گیرد که مطابق قرارداد امریکا سلاح و مهمات نیروهای افغان را تمویل می‌کند و قوای زمینی و هوایی افغان با سلاح‌های امریکایی تجهیز می‌شوند.

به گفته وزارت دفاع افغانستان، امریکا تا اکنون تعدادی از طیاره‌های جنگی سوپر تکانو، ترانسپورتی و هلیکوپترهای بلک هاک را به اردوی افغان تحویل داده‌است.

این وزارت همچنان گفت، نیروهای هوایی افغان تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۶۰ هلیکوپتر بلک هاک خواهند داشت و در حال حاضر شماری از محصلان افغان در رشته پیلوتی این هیلکوپترها آموزش می‌بینند.

XS
SM
MD
LG