لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

مظفر که خود معتاد بود اکنون چندین مرکز ترک اعتیاد را در هرات ایجاد کرده‌است


یک جوان افغان که چهارده سال معتاد به مواد مخدر بوده‎است می‎گوید که بیش از ده سال می‎شود دست از اعتیاد برداشته‎است.

مظفر ۳۷ هفت ساله زمانی‎که در یکی از مکاتب ایران درس می‎خواند به مواد مخدر روی آورد.

او اکنون چندین مرکز ترک اعتیاد را در ولایت هرات ایجاد کرده و ادعا می‎کند که بیش از چهار هزار معتاد به مواد مخدر را در این مراکز تداوی کرده‎است.

او داشتن اراده قوی را بزرگترین راه برای نجات از اعتیاد به مواد مخدر می‎داند.

او چهارده سال زنده‎گی خود را با استفاده از مواد مخدر سپری کرده‎است و می‎گوید حدود ده سال شده‎است که از اعتیاد دست کشیده‎است.

وی می‌گوید:

"به صنف یازده که بودم معتاد بودم بخاطرهم صنفی‎های که داشتم چون این‎ها اعتیاد داشتند، قرص‎های تریمادول استفاده می‎کردند و من از روی کنجکاوی که داشتم که این‎ها چی است که این‎ها مصرف می‎کنند و این‎ها هم مرا تشویق می‎کردند که اگر تو از این‎ها استفاده کنی ذهنت باز می‎شود و یک انرژی برایت می‎دهد.

دو سه مرتبه با قرص‎های تریمادول شروع کردم و این ادامه پیدا کرد به کریستال، پودر و در آخرهم به تزریق."

نه تنها مظفر بلکه دو برادر کوچکترش هم معتاد به مواد مخدر شده بودند.

برخی معتادین افغان
برخی معتادین افغان

با این حال نگاه‎های بدبینانه اجتماع و خانواده به مبتلایان به مواد مخدر را می‎توان از انگیزه‎های اصلی مظفر یوسفی و برادرانش به ترک اعیتاد خواند.

او افزود:

"نگاه‎ها بسیار زننده بود، هر کسی زمانی‎که زحمت کشیدند وقتی دیدند که از زحمات خود برای ما نتیجه نگرفتند، بدترین رفتارها را با ما داشتند.

در هر جا به سر ما زدند، چی از دولت، چی از مردم، چی از فامیل و چی از قوم.

شاید باور نکنید پدر و مادر من روزی صد بار آرزوی مرگ مرا می‎کردند."

این مرد سی و هفت ساله حالا با راه اندازی چندین مرکز ترک اعتیاد کوشش دارد تا معتادین را با استفاده از شیوه‎های مختلف از جمله گفتار در مانی که خودش نیز از آن بهره برده‎است تداوی کند.

او در زیر پلچک‎ها و مکان‎های مخروبه شهر هرات دنبال یافتن معتادانیست که باورشان را برای ترک اعتیاد از دست داده‎اند اما مظفر کوشش دارد تا این مفکوره شان را غلط ثابت کرده و آنان را به زنده‎گی عادی شان برگرداند.

وی افزود:

"هشت سال پیش به این نگیزه شدم،تمام خانواده زن و زنده‎گی و سرمایه و کارم را رها کردم و آمدم به هرات و اولین بنیانگزار تمام مراکز ترک اعتیاد به هرات و کل افغانستان من بوده‎ام. دلیل اش این بود که هموطنان ما از درد اعتیاد می‎میرند. و امروز خدا را شکر که دوازده مرکز ترک اعتیاد به ولایت هرات فعالیت دارد."

هرات بیش از شصت هزار معتاد به مواد مخدر دارد که بیست درصد آنان را زنان و اطفال تشکیل می‎دهند.

معتادین افغان
معتادین افغان

مظفر یوسفی می‎گوید در هشت سال اخیر بیش از چهار هزار معتاد به مواد مخدر را در مراکز ترک اعتیاد اش در هرات تداوی کرده که هفتاد درصد آنان از مواد مخدر دست کشیده و سی درصد دیگر آنان دوباره به مواد مخدر روی آوردند.

او زنده‎گی با مواد مخدر را خیلی سخت و زجر آور توصیف کرده اما باور دارد که راه نجات برای ترک اعتیاد وجود دارد.

هرات با داشتن سرحد با ایران یکی از ولایاتی در افغانستان است که بیشتر افراد مبتلا به مواد مخدر را دارد.

جیلانی دقیق رئیس مبارزه علیه مواد مخدر می‎گوید که بیشتراین افراد در ایران به این پدیده روی آوردند و سپس از سوی ماموران ایرانی به ولایت هرات فرستاده شدند.

با این حال مظفر یوسفی که خود سال‎های زیاد زنده‎گی را با مواد مخدر گذشتانده بود، فقر، بیکاری و نبود امنیت را از عمده ترین دلایل رجوع جوانان به این پدیده می‎خواند.

او می‎گوید مصصم است تا معتادین را کمک کند تا دست از مواد مخدر بردارند.

گزارش: شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG