لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

نشست۳جانبه شورای هماهنگی جهت تدوین پروتوکول‌های الحاقیه چابهار برگزار می‎شود


وزارت ترانسپورت افغانستان می‎گوید به زودی نشست سه جانبه شورای هماهنگی بخاطر بحث و تدوین پروتوکول‎های الحاقیه بندرچابهار برگزار می‎گردد.

این وزارت پروتوکول‎های الحاقیه توافقنامه بندر چابهار از سوی پارلمان‎های هند، افغانستان و ایران تصویب شده و به زودی شورای هماهنگی به سطح معینان سه کشور برای بحث و تدوین آن برگزار می‎گردد.

فوزیه احسانی معین این وزارت رو جمعه «۲۰دلو۱۳۹۶» در نمایشگاه ترانزیت موسوم به (حمل و نقل و سفر) در کابل گفت بندر چابهار راه خوب و مهم ترانزیتی برای افغانستان می‎باشد.

رئیس جمهور ایران هنگام دیدار از چابهار
رئیس جمهور ایران هنگام دیدار از چابهار

احسانی گفت که کارها در خصوص توافقنامه بندر چابهار به شکل بسیار خوب به پیش می‎رود:

"به زودی شورای هماهنگی توافقنامه چابهاربه زودی به سطح معینان سه کشور به شمول ایران، افغانستان و هند برگزار می‎شود امیدوار استم که بتوانیم یک پیشرفت بسیار خوب و به عنوان یک راه بدیل ترانزیت تا زمانی‎که مشکلات حمل و نقلی ما با پاکستان حل می‎شود بتوانیم از موافقتامه چابهار به نحو احسن آن استفاده کنیم."

اما معین وزارت ترانسپورت در مورد محل و زمان دقیق برگزاری این نشست جزئیات نداد.

وی همچنان گفت که در آینده نزدیک ششمین نشست کمیته حمل و نقل میان معینان وزارت‎های ترانسپورت افغانستان و ایران نیز در خصوص مسایل مربوط به حمل و نقل برگزار خواهد شد.

معین وزارت ترانسپورت همچنان گفت که این وزارت روی احداث بندر خشکه در زرنج که یک گام بسیار مثبت در جهت ایجاد تسهیلات در بخش حمل و نقل خوانده می‎شود به همکاری وزارت مالیه کار می‎کند.

معین وزارت ترانسپورت این اظهارات را در نمایشگاه ترانزیت موسوم به (حمل و نقل و سفر) که به شرکت مقامات وزارت تجارت و صنایع، ترانسپورت، بخش سکتور خصوصی و نماینده‎گان سفارت‎های ترکیه و ایران در کابل برگزار شده بود بیان کرد.

توافقنامه بندر چابهار سال گذشته میان رهبران افغانستان، ایران و هند به امضا رسید و حکومت افغانستان استفاده از این بندر را یک فرصت مهم ترانزیتی، تجارتی و نقطه اتصال سه کشور عنوان کرد.

رهبران افغانستان، ایران و هند بعد از امضای توافقنامه چابهار
رهبران افغانستان، ایران و هند بعد از امضای توافقنامه چابهار

سید قاسم ذاکری سرقنسل ایران در افغانستان نیز در نمایشگاه ترانزیت (حمل نقل و سفر) در کابل مسیر ترانزیتی چابهار یکی از پروژه‎های مهم سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند خواند.

وی از تلاش‎های کشورش در جهت فراهم آوری تسهیلات در بندر چابهار به تجارافغان سخن گفت:

"تا بحال ۱۶۵ شرکت افغانی و ۳۵۲ شرکت خارجی در منطقه آزاد چابهار ثبت شده و مشغول فعالیت می‎باشد تا کنون ۵۰هکتار زمین به صورت اجاره برای مدت پنجاه سال در اختیار سرمایه داران افغان قرار داده شده‎است."

اولین محموله گندم کمک هند در ماه جدی سال جاری از طریق بندر چابهار وارد افغانستان گردید.

حکومت افغانستان بندر چابهار را بدیل خوب در بخش حمل و نقل و تجارت خوانده و می‎گوید این بندر یک مسیر کوتاه تر و ارزان تر می‎باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG