لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

باشنده‌گان کابل: این شهر چهرۀ نظامی به خود گرفته‌است


باشنده‌گان کابل با شکایت از وضعیت در این شهر می‌گویند در چند روز اخیر جاده‌های مهم در پایتخت به‌روی مردم مسدود شده و از سوی نظامیان برای وسایط مردم عام اجازه عبور و مرور داده نمی‌شود.

شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند اخیراً شهر کابل چهره نظامی را به خود گرفته و اکثر جاده‌های مهم در پایتخت به‌روی عبور مرور وسایط ملکی از سوی نظامیان افغان مسدود شده‌اند.

آنان روز شنبه «۲۱ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفتند که مشخص نبودن دلیل مسدود شدن جاده‌ها آنان‌را حیران ساخته و حکومت نیز در مورد این کار مردم را در روشنی قرار نمی‌دهد.

حمیدالله و عبدالحق دو تن از باشنده‌گان کابل که در ساحه مکروریان با پای پیاده جاده را طی می‌کردند تاکید داشتند که این مسئله آنان را نگران ساخته و زنده‌گی برای‌شان در این شهر مشکل شده‌است.

او افزود:

"همه راه‌ها مسدود است کسانی‌که مریض دارند به شفاخانه می‌روند مشکل دارند دولت در این رابطه باید اقدام کند که مشکل مردم حل شود."

"نه کدام معضله امنیتی و نه انفجار است، روز پنجشنبه هم همین‌گونه بود امروز هم همین قسم است ما یک تا یک نیم ساعت می‌شود که ایستاد استیم، هیچ موتر پیدا نمی‌شود وقتی که پیدا می‌شود قیمت را بلند می‌گوید وقتی بپرسی چرا می‌گوید جاده‌ها مسدود است این یک مشکل بسیار زیاد است."

اما شماری دیگر مردم می‌گویند جاده‌ها تنها به‌روی وسایط ملکی و افراد عادی مسدود است اما به‌روی کارمندان بلند پایه حکومت، وسایط شیشه سیاه و زورمندان باز بوده و آنان با استفاده از قدرت شان از جاده‌ها عبور می‌کنند.

به‌روی کارمندان بلند پایه حکومت، وسایط شیشه سیاه و زورمندان باز بوده و آنان با استفاده از قدرت شان از جاده‌ها عبور می‌کنند.

چهاراهی پل محمود خان، جاده شش درک، جاده‌های منتهی شده به مکروریان و چهاراهی مسعود، سرک مقابل هوتل سرینا بخشی از محلات اند که مردم می‌گویند حکومت آنان‌را مسدود کرده‌است.

پس از حملات انتحاری و انفجاری اخیر در هوتل انترکانتیننتال، چهاراهی صدارت شهر کابل که سبب کشته و زخمی شدن صدها تن گردید حکومت تدابیر شدید امنیتی را در شهر اتخاذ کرده‌است.

در این حال وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که هیچ مشکل امنیتی وجود نداشته و ارگان‌های امنیتی به گونه مشترک برای تامین امنیت مردم کار می‌کنند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله هر چند موجودیت تهدیدات امنیتی را پخش آوازه‌ها از سوی رسانه‌های اجتماعی می‌داند، اما جنرال افضل امان قوماندان گارنیزیون کابل می‌گوید این تدابیر به‌خاطر تهدیدات امنیتی که در چند روز گذشته وجود داشت اتخاذ شده و به زودی برطرف می‌گردد.

افضل امان
افضل امان

او افزود:

"با در نظر داشت راپورهای امنیتی ما در چند روز اخیر یک قسمت تهدیدات وجود داشت و به‌خاطر رفع این تهدیدات که خدای ناخواسته کدام وضعیت دیگری ناشی از عمل کرد تروریستان پیش آمده و سبب تلفات مردم ما شود ما این تدابیر را گرفتیم ولی در ساعات بعدی انشاالله این مشکل حل خواهد شد."

در این حال کمیسیون امنیتی و دفاعی مشرانو جرگه افغانستان نیز نگرانی مردم را به‌جا دانسته و از حکومت می‌خواهد تا به‌جای مسدود کردن جاده‌ها بخش‌های کشفی و استخباراتی خود را فعال نماید.

​محمد هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون درمورد به رادیو آزادی گفت:

"این‌ها باید ارگان‌های کشفی خود را فعال کرده و آن‌ها را از خواب غفلت بیدار کنند، مسدود کردن راه‌ها به‎روی مردم و خود شان‌را در میان سنگ‌های سمتی قراردادن این به زیان مردم است و این جای شرم است."

وی نیز با تائید گفته‌های مردم می‌گوید که این راه بندی‌ها سبب دیر رسیدن مریضان به شفاخانه ها، کارمندان به ادارات و ده‌ها مشکل دیگر برای مردم عام شده‌است.

آقای الکوزی همچنان می‌گوید حکومت به‎جای ایجاد مزاحمت و مشکل برای مردم باید تلاش نماید تا خدمات بهتر را در بخش‌های مختلف به مردم ارائه کند.

این در حالیست که اخیراً وزارت داخله افغانستان به همکاری وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی پلان جامع امنیتی را برای تامین امنیت شهر کابل آماده کرده و این پلان از سوی رئیس جمهور نیز تائید گردید و قرار است تا هفته آینده به منصه اجرأ قرار گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG