لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

گردهمایی اعتراضی پشتون‌ها در اسلام آباد برای یک ماه به تعویق افتاد


گردهمایی اعتراضی پشتون‌ها در اسلام آباد برای یک ماه به تعویق افتاده است.

به گزارش رادیو مشال، هیئت دولتی به ریاست امیر مقام مشاور صدراعظم پاکستان دیروز شنبه با شماری از نماینده‌گان معترض دیدار کرد و به آنان وعدۀ کتبی داد که به تقاضاهای شان رسیده‌گی خواهد شد.

بازداشت یک افسر پولیس پاکستان که متهم به قتل نقیب الله محسود است، پاکسازی وزیرستان جنوبی از وجود ماین‌ها و ردیابی جوانان ناپدید شدۀ پشتون در میان خواسته‌های عمدۀ معترضان اند.

محسود در ۱۳ جنوری در شهر کراچی کشته شد و در واکنش به آن پشتون‌ها در پاکستان در ۲۶ جنوری اعتراض‌شان را از دیره اسماعیل خان آغاز کردند.

منظور احمد پشتون یک رهبر معترضان در اسلام آباد دیروز گفت که اگر حکومت ظرف یک ماه به خواسته‌های‌شان رسیده‌گی نکند، اعتراض خود را از سر خواهند گرفت.

افراسیاب ختک یکی از رهبران حزب نشنل عوامی گفته‌است که نماینده‌گان پشتون‌ها با راه اندازی گردهمایی نفع بردند.

افراسیاب ختک
افراسیاب ختک

ختک دیروز در گفت‌وگو با رادیو مشال گفت:

" مبارزه مرحله‌های مختلفی دارد و این گونه نمی‌شود که همه دوره‌ها یکباره به سر برسد. این مرحله با کامیابی به سر رسید. در این مرحله موقف خلاف جنگ و تروریزم ابراز شد و هم‌چنین میان پشتون‌ها اتحاد ایجاد کرد. این یک دستآورد بزرگ است."

سنا اعجاز یک فعال مدنی در پاکستان است که در اعتراض‌ها اشتراک کرده‌است.

او دیروز به رادیو مشال گفت که اگر تقاضاهای شان برآورده شود به تأخیر انداختن اعتراض‌ها برای یک ماه چیزی بدی نیست.

وی گفت:

" این یک جد و جهد مسالمت آمیز بود. خواستن حق به اساس قانون بود. چنین شد. وعدۀ که به ما داده شده‌است، نمایانگر آن است که حکومت مجبور شد که به این نتیجه برسد که شنیدن حرف قوم پشتون ضروری است."

اما، شماری از به تعویق افتادن گردهمایی‌های اعتراضی موسوم به "پشتون لانگ مارچ" ابراز تأسف کرده‌اند.

زاهد خان رهبر جرگۀ قومی سوات به رادیو آزادی گفته، مطمئن نیست که پشتون‌ها بار دیگر برای چنین گردهمایی تنظیم شوند، بنابرین او گفته که فکر نمی‌کند تأخیر اعتراض اقدام مناسب بوده باشد.

XS
SM
MD
LG