لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

صدیقی: برخی اختلافات در حکومت از منافع شخصی و گروهی منشا می‎گیرند


هیئت اداری مشرانو جرگه و شماری از کارشناسان سیاسی می‎گویند که اختلافات میان رهبران حکومت روی برخی مسایل، افغانستان را با چالش‎های جدی تری روبه‎رو می‎کند.

این هیئت از اختلافات تازه میان رهبران حکومت وحدت ملی بر سر برخی مسایل نگران است و می‎گوید که پیامدهای آن برای این کشور و مردم ناگوار خواهد بود.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز یکشنبه «۲۹دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که این اختلافات باید هرچه زودتر حل شوند و مطابق قانون اساسی و منافع ملی اقدامات صورت گیرند.

وی می‎گوید که اختلافات موجود میان رهبران چالش جدیست، ادامه آن وضعیت را جدی تر ساخته و این کشور را با بحران تازه روبه‎رو می‎کند.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

آقای صدیقی همچنان گفت که برخی از اختلافات و انتقادها در حکومت از منافع شخصی و گروهی منشآ می‎گیرند:

"اختلافات درونی در شرایط کنونی در افغانستان بیشتر ملت و مردم ما را متضرر می‎سازد و مخالفین بیشتر روحیه می‎گیرند. انتقادهای که صورت می‎گیرد اکثراً منافع شخصی را دنبال می‎کند و بخاطر منافع ملی نبوده و آنان روزی به یک نام و روزی به نام دیگر بهانه گیری می‎کنند."

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در نشستی در ارگ ریاست جمهوری گفت که زمان در گذر است و باید برای انجام برخی کارهای مهم اقدامات سریع صورت بگیرد.

وی تاکید کرد که قانون اساسی همه مسایل را واضح ساخته و وجیبه حکومت است که درست عمل کند.

اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در این نشست اظهار داشت که تصامیم باید مطابق منافع ملی و خواست مردم اتخاذ شود نه این‎که بحران را بیشتر سازد.

وی همچنان گفت که زمان بودن در قدرت سپری می‎شود و باید همه اقدامات مدبرانه صورت گیرند.

در این حال برخی از کارشناسان سیاسی این اظهارات را کنایه گویی‎های رئیس جمهور و رئیس اجرائیه می‎خوانند و می‎گویند که بنا بر اختلافات در باره توزیع تذکره‎های الکترونیکی آنان بر یک دیگر اعتراض کردند.

مایار: متضرر اصلی ملت است.
مایار: متضرر اصلی ملت است.

داوود مایار یکی از این کارشناسان می‎گوید که این اختلافات مانع بزرگی را در برابر کارهای که از سوی حکومت باید انجام شود ایجاد می‎کند.

او افزود:

"در شرایط فعلی افغانستان که ما موضوعات بزرگ و دشمنان خارجی قوی در برابر ملت و کشور داریم این تضادها یا شگاف‎ها افکار و انرژی را مصروف مسایل درونی می‎سازد و هدف اساسی و بزرگ که دشمن خارجی است نا دیده گرفته می‎شود و متضرر اصلی آن ملت است."

بر علاوه نگرانی‎ها از بروز اختلافات میان رهبران حکومت، مشکل بین حکومت مرکزی و عطا محمد نور والی پیشین بلخ نیز به حال خود باقی مانده و همچنان همه روزه انتقادها از سوی برخی از چهره‎های سیاسی بالای حکومت مطرح شده‎است.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه تا حالا در مورد نگرانی‎ها از بروز اختلافات تازه میان رهبران حکومت که ممکن توزیع تذکره‎های الکترونیکی یکی از علت‎های اصلی آن باشد چیزی نگفته‎است.

اما پیش از این ارگ و سپیدار بارها تاکید کرده‎اند که اختلافات نه بلکه تفاوت دیدگاه میان رهبران حکومت وحدت ملی در برخی مسایل وجود دارند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG