لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

"گروه هماهنگی عدالت انتقالی": هاگ بررسی شکایات افغان‌ها را به‌زودی آغاز کند


گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که محکمه جرایم بین‌المللی (ICC) در هاگ باید شکایت‌های افغان‌ها را جدی گرفته و مجرمین جنگی در افغانستان را محاکمه کند.

پس از ثبت شکایت بیش از یک و نیم میلیون افغان در محکمه جرایم بین‌المللی در مورد جرایم جنگی در افغانستان گروه هماهنگی عدالت انتقالی، خواهان رسیده‌گی بی‌درنگ به این شکایت‌ها گردید.

اعضای این گروه روز سه شنبه «۰۱ حوت ۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفتند از این‌که نهادهای عدلی و قضایی افغانستان ظرفیت رسیده‌گی به این شکایت‌ها را نداشته و هنوز هم فرهنگ معافیت وجود دارد، پس باید جهانیان به آن رسیده‌گی کند.

احمد شاه ستانکزی یک عضو این گروه می‌گوید که بدون تحقق عدالت، تأمین صلح در کشور ناممکن بوده و نیاز است تا با تمام قوت از سلسله این عدالت‌خواهی حمایت گردد.

او افزود:

"بدون تحقق عدالت تأمین صلح نا ممکن است و مردم افغانستان این‌را ثابت کردند که آنان تا چه اندازه تشنه صلح استند و به همین خاطر در مدت کم بیشترین شکایت را در محکمه بین‌المللی ثبت کردند، امید ما این‌ است که حالا حکومت و محکمه بین‌المللی در این مورد هرچه زودتر بررسی‌های شان‌را آغاز کنند."

پس از اعلام محکمه جرایم بین‌المللی در مورد گرفتن شکایت‌ها در خصوص جرایم جنگی در افغانستان ۱.۱۷ میلیون افغان به شکل آنلاین شکایت‌های شان را در این مورد ثبت کردند.

۱.۱۷ میلیون افغان به شکل آنلاین شکایت‌های شان‌ را در این مورد ثبت کردند.

سلسله ثبت شکایت‌ها در ماه اخیر سال گذشته میلادی آغاز شده و تا اواخر ماه نخست سال روان میلادی ادامه پیدا کرد.

هرچند تا حال مشخص نیست که محکمه جرایم بین‌المللی چه زمانی بررسی‌هایش را در مورد شکایات افغان‌ها آغاز می‌کند، اما گروه هماهنگی عدالت انتقالی امیدوار است که این محکمه تا یک ماه آینده بررسی‌هایش را آغاز نماید.

ثبت شکایت افغان‌ها در محکمه جزای بین‌المللی در سال ۲۰۰۳ یعنی پس از آن که افغانستان عضویت این محکمه را کسب کرد، صورت گرفته‌است.

کشورهای که عضویت محکمه جزای بین‌المللی را دارند و به دلایل مختلف نمی‌توانند مجرمین جنگی را محاکمه کرده و عدالت را بالای‌شان تطبیق نماید این محکمه حق مداخله در این مسئله را دارد.

هرچند پیش از این ایالات متحده امریکا به‌گونه غیر مستقیم در این خصوص مخالفت نشان داده‌است، اما حکومت افغانستان می‌گوید در تأمین عدالت با محکمه جزای بین‌المللی همکاری می‌کند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که نهادهای عدلی و قضایی برای تأمین عدالت تلاش می‌کند، اما این‌که برخی از جنایات جنگی پیچیده و گسترده است پس بهتر است که محکمه بین المللی نیز بررسی‌های خود را آغاز کند.

شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"نهادهای عدلی و قضایی ما برای تأمین عدالت و حاکمیت قانون کار می‌کنند، اما این که در گذشته سطح جنایات گسترده بود به‌گونه خاص جنایات که از سوی گروه‌های تروریستی انجام شده است، این جنایت‌ها به بررسی‌های همه‌جانبه نیاز دارد و حکومت در این زمینه همکاری می‌کند."

رحیم جامی یک عضو دیگر گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که بیشتر حمایت کننده‌گان حملات پیچیدۀ تروریستی در بیرون از افغانستان اند و نیاز است تا محکمه بین‌المللی آنان را نیز به محکمه بکشاند.

به‌گفته آقای جامی، شبکه حقانی، شوراهای کویته و پشاور که در پاکستان وجود دارند و هر روز مسئولیت کشتن ده‌ها افغان را بدوش می‌گیرند، باید محاکمه شوند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG