لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

امریکا: طالبان باید به‌جای واشنگتن با حکومت افغانستان مذاکره کنند


امریکا می‌گوید که اگر طالبان می‌خواهند جنگ در افغانستان را خاتمه دهند، باید با حکومت افغانستان در تماس شوند.

امریکا در یک اقدام تازه خواست گفت‌وگوهای صلح طالبان مسلح را به حکومت افغانستان راجع ساخته و گفته است که این گروه باید با حکومت این‌کشور به تفاهم سیاسی برسد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه «۰۱ حوت ۱۳۹۶» در تازه‌ترین اظهاراتش گفته‌است که اگر طالبان مسلح، صلح می‌خواهند باید با دولت افغانستان مذاکره کنند.

روزنامه دان چاپ پاکستان به نقل از وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داده که برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، طالبان باید به حملات‌شان در افغانستان خاتمه دهند.

در این حال محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که راه اصلی رسیدن به صلح مذاکرات بین‌الافغانی است.

به‌گفته وی طالبان مسلح نامۀ در باره صلح را به‌جای امریکا به ملت افغان باید می‌فرستادند.

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

او افزود:

"طالبان که این نامه را به امریکایی‌ها می‌فرستاد به‌جای آن باید به ملت و رؤسای قومی رجوع می‌کردند، این نامه را باید به علما، مو سفیدان، شوراهای ولایتی و سیاسیون می‌فرستادند. این نامه را اگر به حکومت افغانستان نمی‌فرستادند، اما به ملت ارسال می‌کردند تا ملت در موضوع صلح میانجیگری می‌کرد، ما آماده هستیم."

طالبان در یک نامه از مردم ایالات متحده امریکا و به‌گفته آن‎ها از اعضای صلح‌جوی کانگرس آن‎کشور خواسته‎اند تا رئیس جمهور دونالد ترمپ را به گفت‎وگوهای صلح تشویق کنند.

در این نامه که توسط ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پخش شده به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان اشاره نشده‎است.

گروه طالبان پس از حملات مرگبار اخیر در شهر کابل که حکومت افغانستان گفت پس از این صلح از طریق میدان‌های جنگ حاصل خواهد شد، نامۀ در مورد گفت‌وگوهای صلح را به امریکا فرستاد.

اما رئیس جمهور امریکا گفته‌است آنان نمی‌خواهند با طالبان صحبت کنند، بلکه تصمیم دارند آنچه را که باید انجام شود در افغانستان انجام دهند.

  • اما این موقف وزارت خارجه امریکا تا چه حد می‌تواند پروسه صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تقویت کند؟
گل پاچا مجیدی
گل پاچا مجیدی

گل پاچا مجیدی یک عضو ولسی جرگه در این مورد می‌گوید:

"حمایت، پشتیبانی و یک سیاست واضح امریکا که فعلاً در قبال افغانستان داشته طبیعی است که مفید بوده و زمانی که مذاکرات مستقیم باشد نتیجه آن واضح‌تر و خوب‌تر است. ما حتی می‌توانیم که در مذاکرات مستقیم خواسته‌های خود را بهتر بیان کرده و به یک طرف یا طرف دیگر قناعت بدهیم."

در این حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز چهارشنبه با فرستان پیامی به رادیو آزادی گفت که افغانستان را امریکایی‌ها اشغال کرده و جنگ آنان با امریکایی‌هاست، پس چرا با حکومت افغانستان که به‌گفته وی هیچ اختیار ندارد، گفت‌وگو کنند.

تا هنوز ارگ و ریاست اجرائیه در این باره ابراز نظر تازه نداشته اند، اما روزنامه دان چاپ پاکستان به نقل از دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته که جنگ را طالبان آغاز کرده‌اند و اگر این گروه خواهان صلح است باید جنگ جاری را پایان دهد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG