لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

وزارت داخله: برخی کشورهای منطقه در مقابل پروژه‌های ملی موانع ایجاد می‌کنند


وزارت داخله افغانستان می‌گوید به هر قیمت که باشد، برای تأمین امنیت تمامی پروژه‌های بزرگ به‌شمول تاپی اقدام می‌کند.

با آن که وزارت داخله افغانستان از کشور خاصی نام نمی‌برد، اما می‌گوید در برابر پروژه‌های بزرگ اقتصادی و ملی افغانستان برخی کشورهای منطقه مشکلات ایجاد می‌کنند.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که روز گذشته در ولایت هرات یک گروهی از مخالفین مسلح حکومت که به‌گفته آن گروه، از سوی ایران به هدف حمله بر مراسم افتتاح پروژه تاپی در این ولایت مؤظف شده بود، به روند صلح پیوست.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله روز پنج‌شنبه «۰۳ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی با آن‌که ادعای این گروه را رد نکرد، اما تأکید نمود که در زمینه بررسی خواهند کرد.

نجیب دانش
نجیب دانش

او افزود:

"تحقیقات را آغاز کرده‌ایم، هنوز قبل از وقت است که ما روی آن حرف بزنیم، اما اگر ثابت شود ما در مورد نظر ما را خواهیم داشت، اما هستند تعداد از کشورهای که نمی‌خواهند همچو برنامه‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان تطبیق شود و ما طبعاً به آنان اجازه نمی‌دهیم."

آقای دانش افزود که به هدف تأمین امنیت پروژه‌های برزگ اقتصادی چون تاپی پلان وسیع امنیتی آماده شده و نیرو های امنیتی افغان نیز برای هر نوع قربانی در زمینه آماده‌اند.

قرار است تا فردا جمعه کار عملی پروژه تاپی در ولایت هرات آغاز گردد.

نیروهای امنیتی افغان گفته اند که برای مراسم افتتاح این پروژه در هرات تدابیر شدید امنیتی اتخاذ گردیده‌است.

این در حالیست که محمد ایوب علیزایی قوماندان گروه ده نفری که روز چهار شنبه با پروسه صلح پیوست به رسانه‌ها گفته‌است که در کنار امکانات مالی و نظامی از سوی ایران، در این‌کشور آموزش‌های نظامی را نیز فرا گرفته‌اند.

تلاش نمودیم تا در زمینه نظر سفارت ایران در کابل را نیز داشته باشیم، اما مسئولین این سفارت به تماس‌های ما پاسخ ندادند.

در گذشته نیز ایران متهم به نا امن ساختن بند آبی سلما دانسته شده‌است.

قابل یادآوری است که پس از اظهارات رئیس جمهور افغانستان در پیوند به مدیریت آب این کشور، مقامات ایرانی در عکس‌العمل آشکار گفتند که ایران در برابر ساخت بند های آب در افغانستان بی‌تفاوت نخواهد ماند.

در عین حال برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه خواهان تأمین امنیت تمامی پروژه‌های بزرگ اقتصادی از حکومت اند.

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این شک نیست که تطبیق این چنین پروژه‌های ملی در شرایط کنونی که از یک‌سو جنگ جریان دارد و از سوی دیگر رقابت‌های منطقوی وجود دارند، اما باز هم حکومت باید به شکل که باشد با در نظرداشت تمامی امکانات امنیت این پروژه‌ها را تأمین کند تا بتواند کار این پروژه مؤفقانه انجام شود."

آقای صالح تأکید نمود که حکومت باید به برخورد کشور های همسایه به خصوص ایران و پاکستان در برابر پروژه‌های ملی در این کشور توجه نموده و در خصوص تأمین امنیت این پروژه‌ها از تمامی امکاناتش کار گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG