لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۵۴

عفو بین الملل، رهبران برجسته جهان را به بی توجهی به حقوق بشر متهم کرد


سازمان عفو بین الملل رهبران برجسته جهان به شمول دونالد ترمپ را به بی توجهی به حقوق بشر متهم می‎سازد.

این سازمان در گزارش تازه خود می‎گوید، این رهبران یک الگو و نمونه خطرناکی را به کشورهای دیگر جهان در اختیار می‎دهند تا آن را دنبال کنند.

سلیل شیتی منشی عمومی سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه این سازمان که روز پنجشنبه به نشر رسیده هشدار داده گفت که در فضای سیاسی فعلی هیچ کسی نباید حقوق بشر را دست کم گیرد.

به گفته شیتی در حال حاضر نقرت و بیم بر اکثر امور در جهان سایه افگنده‎است.

منشی سازمان عفو بین الملل همچنان گفت:

"ما چند کشور محدودی داریم که از حقوق بشر دفاع می‎کنند."

او گفت، رهبران کشورهای جهان مانند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، رود ریگو دوتریت رئیس جمهور فلپین، نیکلس مدورا رئیس جمهور ونزویلا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دو نالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین، حقوق میلیون‎ها انسان را تحت شعاع قرار داده‎اند.

منشی سازمان عفو بین الملل در ادامه گزارش سالانه این سازمان گفت، از این‎که رهبران برجسته جهان برای ما دورنمای کابوس از یک جامعه پر از نفرت و ترس را نشان دادند، جهان سال گذشته غرق بحران بود.

میانمار
میانمار

وی افزود:

"این وضعیت کسانی را که تعصب و کینه را ترویج می‎کنند، جسارت می‎دهد."

اما به گفته وی این رهبران می‎توانند، الهام بخش زیادی از مردم، برای مبارزه جهت آینده امیدوار کننده تر باشند.

سازمان عفو بین المللی در این گزارش که به نام " وضعیت حقوق بشر در جهان" به نشر رسید، به فرمان جنجالی منع مسافرت به ایالات متحده، از سوی ترمپ اشاره کرده که شش کشور عمده مسلمان را در این ارتباط مورد هدف قرار داده‎است.

سوریه
سوریه

این گزارش شامل سروی ۱۵۹ کشور و سرزمین هایست که نشان می‎دهد مردم چگونه از جنگ، بیجا شدن‎ها، تبعیض و سرکوب رنج می‎برند.

بر اساس این گزارش، در نتیجه ادامه جنگ از سوی طالبان و دیگر گروه‎های تندرو در برابر حکومت افغانستان تخطی‎ها از حقوق بشر و بدرفتاری‎های گسترده در این کشور صورت گرفته‎است.

در گزارش آمده‎است که هزاران ملکی در نتیجه این خشونت‎ها در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

این در حالیست که شمار بیجا شده‎گان داخلی در نتیجه جنگ و درگیری در افغانستان به بیش از دو میلیون نفر رسیده‎است.

گزارش می‎گوید، ادامه خشونت‎ها علیه زنان در افغانستان توسط عوامل دولتی و غیر دولتی همچنان ادامه دارند.

افغانستان
افغانستان

به گفته گزارش موارد اعدام زنان در محضر عام از سوی گروه‎های مسلح در افغانستان افزایش یافته‎است، مدافعان حقوق بشری از سوی عاملان دولتی و غیر دولتی مورد تهدید قرار گرفته و خبرنگاران به خشونت و سانسور روبه‎رو اند.

در گزارش همچنان آمده که مقام‎های ایرانی حق آزادی بیان و آزادی تجمعات مسالمت آمیز و همچنان آزادی مذهب و اعتقادات را سرکوب کرده و شمار زیادی از افرادی را که در برابر حکومت مخالفت نشان داده، بازداشت کرده‎اند.

به گفته گزارش سازمان عفو بین الملل، در پاکستان با کار برد قانون منع جرایم الکترونیکی که در سال ۲۰۱۶ میلادی تصویب شد، آزادی بیان در سال گذشته در این کشور شدیداً سرکوب شده‎است.

پاکستان با استفاده از این قانون برای ارعاب و اذیت مدافعان حقوق بشر پرداخته و همچنان تعداد از این مدافعان را به خاطر تبصره آنلاین شان، به طور مستبدانه بازداشت کرده‎است.

گزارش می‎افزاید، فضای برای جامعه مدنی در سراسر کشورهای شوروی سابق آسیای میانه که در همسایگی افغانستان موقعیت دارند، رو به کاهش بوده و گفتمان خصمانه در برابر حقوق بشر به شکل متداول جریان دارد.

گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل همچنان می‎گوید، پاسخ "ضعیف" به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی از برما (میمانمار) گرفته تا عراق، سودان جنوبی، سوریه و یمن، کمبود رهبری را در مورد حقوق بشر برجسته می‎سازد.

XS
SM
MD
LG