لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

۲۹ سال پس از خروج نیروهای شوروی وقت، هنوز هم افغانستان در آتش جنگ می‌سوزد


۲۶ دلو مصادف است به ۲۹مین سالگرد خروج نیروهای متجاوز اتحاد جماهیر شوروی وقت از افغانستان.

۲۹ سال پیش از امروز این نیروها از افغانستان خارج شدند، اما قصه‎ها و خاطرات تلخی را به‌جا گذاشتند.

حکومت افغانستان می‎گوید که تجاوز شوروی و ادامه جنگ در کشور سبب نابودی بسیاری زیرساخت‎های کشور شد و افغانستان از قافله پیشرفت عقب ماند و همچنان تجاوز این نیرو ها و به دنبال آن ادامه جنگ در کشور سبب شد تا افغانستان قیمت گزاف مادی و معنوی را بپردازد.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان می‎گوید که اکثر زیرساخت‎های بزرگ افغانستان، معارف، صحت و اردو از بین رفتند و بهای آن را هنوز هم این کشور می‎پردازد.

سهراب بهمن
سهراب بهمن

او افزود:

"متأسفانه جنگ‎های پس از تجاوز شوروی وقت و ادامه آن، سبب شد تا زیرساخت‎ها، مواصلات، فعالیت‎های اقتصادی و فابریکات بزرگ مانند گلبهار، جبل سراج، بست هلمند، تصدی خانه سازی، جنگلک از بین برود."

هنوز روشن نیست که پس از تجاوز شوروی وقت به افغانستان و ادامه جنگ در کشور به چه هزینه‌ای به افغانستان زیان وارد شد، اما برخی از آگاهان اقتصادی این زیان را میلیاردها دالر تخمین می‎زنند.

در نتیجه این تجاوز، حدود یک میلیون افغان کشته و سه میلیون دیگر معلول و مهاجر شدند.

نیروهای روسی در کابل ۱۹۸۶
نیروهای روسی در کابل ۱۹۸۶

گفتنی است که اتحاد جماهیر شوروی وقت به تاریخ ۶ جدی سال ۱۳۵۸ وارد افغانستان شد و بعد از ۱۰ سال حضور، در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ افغانستان را ترک کردند.

با وارد شدن سربازان شوروی وقت به افغانستان حفیظ‌الله امین رئیس جمهور آن زمان به قتل رسید و ببرک کارمل به قدرت رسید.

به دنبال آن، مردم افغانستان در گوشه و کنار کشور دست به قیام‎ها زدند.

پس از خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان، داکتر نجیب‌الله به قدرت رسید و سپس قدرت به مجاهدین واگذار شد، اما جنگ و تخریب زیربناها در این کشور خاتمه پیدا نکرد و تا هنوز ادامه دارد.

تانک های تخریب شده شوروی وقت در افغانستان
تانک های تخریب شده شوروی وقت در افغانستان

شماری از کارشناسان اقتصادی می‎گویند که تجاوز شوروی به کشور و ادامه جنگ‎ها سبب شد تا جلو سرمایه‌گذاری‎های بزرگ خارجی که علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در افغانستان بودند، گرفته شود.

عبدالله واحد یار یکی از این کارشاسان به رادیو آزادی چنین گفت:

"با آمدن روس‎ها به افغانستان، اقتصاد کشور زیان دید، تمامی تأسیسات از بین رفت. اگر جنگ از همان زمان آغاز نمی‎شد، امروز کمپنی‎های که در هندوستان سرمایه‌گذاری کردند، در افغانستان سرمایه‌گذاری می‎کردند."

در همین حال، برخی از چهره‎های جهادی پیشین نیز می‎پذیرند که مجاهدین در تخریب زیربناهای اقتصادی دست داشته‎اند.

وقاد: بدبختی را روس‎ها آوردند و بدبختی دوم را که سبب تخریب تأسیسات نظامی و ملکی شد، مجاهدین اساس گذاشتند.
وقاد: بدبختی را روس‎ها آوردند و بدبختی دوم را که سبب تخریب تأسیسات نظامی و ملکی شد، مجاهدین اساس گذاشتند.

قاضی محمد امین وقاد یکی از چهره‎های سابق جهادی و عضو شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید یک بدبختی را روس‎ها در افغانستان آوردند و بدبختی دوم را که سبب تخریب تأسیسات نظامی و ملکی هم شد، مجاهدین اساس گذاشتند.

او افزود:

"پس از این‎که روس‎ها رفتند، مجاهدین نیز نتوانستند یک اداره مستقل را ایجاد کنند. تأسیسات نظامی و ملکی به صفر رسید و در کابل بار دیگر جنگ‎ها آغاز شد و اقتصاد متضرر شد."

یک عسکر افغان هنگام عکس گرفتن با یک عسکر روسی در کابل
یک عسکر افغان هنگام عکس گرفتن با یک عسکر روسی در کابل

افغانستان از سال ۱۳۵۷ به این‌سو در دوران حکومت‎های مختلف از جمله نور محمد ترکی، حفیظ‌الله امین، ببرک کارمل، داکتر نجیب‌الله، مجاهدین، طالبان و حتی تا امروز در آتش جنگ می‎سوزد.

این کشور در آن زمان تنها با روس‎ها درگیر جنگ بود، اما حالا به‌گفته مقام‎های افغان، نیروهای امنیتی با ۲۰ گروه تروریستی دست و گریبان اند.

مقام‎های امنیتی افغان اطمینان می‎دهند که در این جنگ پیروز خواهند شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG