لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

در مراسم آغاز کار پروژه تاپی صدراعظم پاکستان نیز اشتراک می‎کند


حکومت افغانستان می‎گوید، فردا کار پروژه تاپی با مراسم ویژه یی در ولایت هرات آغاز می‎شود و آماده‎گی‎های نیز در این زمینه گرفته شده‎اند.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید، در کنار مقام‎های افغانستان، ترکمنستان و هند، صدراعظم پاکستان نیز در مراسم آغاز کار پروژه تاپی در ولایت هرات اشتراک می‎ورزد.

فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک این وزارت روز پنجشنبه «۳حوت۱۳۹۶» در نشست خبری یی گفت که این پروژه کشورها را از تقابل با یکدیگر به سیاست تحمل پذیری تشویق خواهد کرد.

تمنا: وزیر خارجه هند و صدراعظم پاکستان نیز در این مراسم اشتراک خواهند داشت.
تمنا: وزیر خارجه هند و صدراعظم پاکستان نیز در این مراسم اشتراک خواهند داشت.

او افزود:

"تا آن‎جا که من معلومات دارم، وزیر خارجه هند و صدراعظم پاکستان نیز در این مراسم اشتراک خواهند داشت و رئیس جمهوران افغانستان و ترکمنستان نیز آنجا اشتراک می‎ورزند."

تاپی پروژه مشترک افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان است که بر بنیاد آن گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال میابد.

این پروژه که ۷۳۵ کیلو متر آن از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و کندهار می‎گذرد، در نهایت وارد پاکستان و پس از آن به هند انتقال میابد.

وزارت معادن افغانستان گفته‎است که این کشور سالانه، حدود پنج صد میلیون دالر حق ترانزیت از انتقال گاز به پاکستان و هند بدست خواهد آورد.

از سوی دیگر، فیروز خان مسجدی رئیس بخش سکتور خصوصی اتاق تجارت و صنایع در این نشست گفت که آغاز کار این پروژه در افغانستان به انکشاف صنعت تاثیر گذار خواهد بود.

فیروز خان مسجدی
فیروز خان مسجدی

او افزود:

"خوشبختانه افغانستان از یک سو که از این پروژه بهره مند می‎شود شماری از پارک‎های صنعتی در ولایات هرات و کندهار نیز می‎توانند از مقداری گاز در کارخانه‎ها و دیگر پروژه هایشان استفاده کنند، این طبیعی است که آغاز کار این پروژه در انکشاف صنعت در افغانستان تاثیر مثبت به همراه خواهد داشت."

در این میان، عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‎گوید با آغاز کار این پروژه در افغانستان به گونه مستقیم و غیر مستقیم برای هزاران تن زمینه کار فراهم می‎گردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG