لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

غنی: هر افغان پروژه تاپی را از خود می‌داند و برای عملی کردن آن می‌کوشیم


کار عملی پروژه تاپی در افغانستان به روز جمعه در ولایت هرات آغاز شد.

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح کار پروژه تاپی در هرات گفت، هر افغان پروژه تاپی را از خود می‌داند و اطمینان می‌دهد که حکومت از هیچ اقدامی در راستای عملی نمودن این پروژه کوتاهی نخواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با عملی شدن پروژه تاپی روابط میان کشور‌های منطقه گسترش بیابد.

آقای غنی گفت که افغان‌ها با هیچ کشوری دشمنی ندارند و پیام‌شان همکاری منطقوی است.

او افزود:

"پیام ما همکاری منطقه‌ای است، افغان‌ها با هیچ کشوری دشمنی ندارند تنها می‌خواهیم منافع ملی خود را حفظ کنیم، هدف ما اینست که در همکاری‌های منطقه یک محور خوب باشیم، برای شما اطمینان میدهم که هر افغان این پروژه را از خود می‌داند و ما در راستای عملی شدن این پروژه از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد."

به گفته وی، همکاری منطقوی ما را از فقر به ثروت می‌رساند.

وی گفت که پروژه تاپی به کشور‌های شامل اشتغال، عاید و برق فراهم می‌کند.

در این مراسم در کنار رئیس جمهور غنی، قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان و مبشر جاوید اکبر وزیر دولت هند در امور خارجی شرکت داشتند.

رئیس جمهور غنی صبح روز جمعه در مراسم اختتامیۀ پروژۀ تاپی در چشمه سلیم ترکمنستان، گفت تاپی بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی را به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل کرد.

وی افزود که اساس یک دیدگاه را گذاشتند و براساس آن فقر، افراطیت و بی‌کاری از بین خواهد رفت.

مقام‌های افغان می‌گویند در چوکات تاپی در کنار انتقال گاز از ترکمنستان به هند از طریق خاک افغانستان و پاکستان، انتقال ۵۰۰ کیلو ولت برق، ایجاد سب ستیشن برق و گاز در ولایت‌های هرات، فراه و کندهار، فایبر نوری و خط آهن نیز شامل است.

گفته می‌شود که پروژه تاپی تا سال ۲۰۱۹ در خاک افغانستان تکمیل می‌شود.

از سوی هم، قربان قلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در این مراسم بر منفعت اقتصادی این پروژه تاکید کرده گفت، با عملی شدن این پروژه روابط اقتصادی و سیاسی افغانستان و ترکمنستان گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور ترکمنستان
رئیس جمهور ترکمنستان

او افزود:

"این پروژه اساسا، اعتماد به نفس افغان‌ها را بیشتر می کند، باور دارم که این پروژه برای افغانستان که در حال رشد است، صلح، تفاهم و اتحاد را پی خواهد داشت."

وی همچنان گفت که کشور‌اش آماده است همچون پروژه‌های دیگر منطقه‌ای را نیز عملی کند.

در همین حال مبشر جاوید اکبر وزیر دولت هند در امور خارجی در این مراسم به امنیت تاپی اشاره کرده گفت که حفظ امنیت تنها مسئولیت افغانستان نه بلکه باید کشور‌های عضو همه باید همکاری کنند.

مبشر جاوید اکبر وزیر دولت هند
مبشر جاوید اکبر وزیر دولت هند

​او افزود:

"تاپی ممکن با مرحله‌های از خشونت روبه‌رو شود اما به تعهدات افغانستان باور داریم که امنیت این پروژه را تامین می‌کند اما باید این مسئولیت را کشور عضو هم داشته باشند و تعهد مستحکم بر مبارزه با تروریستانی داشته باشند که به مردم آسیب می‌رسانند و همچنان به تروریستان پناه ندهند."

وی افزود با توجه به تهدیدات تروریستان عملی شدن این پروژه با چالش روبه‌رو خواهد بود اما وی خواستار مبارزه مشترک در زمینه از بین بردن لانه‌های تروریستان شد.

از سوی شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفت این پروژه برای منقطه مهم است و برای رشد اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

او افزود:

"این پروژه منفعت آور است، و روابط تاریخی را مستحکم می‌کند، من تعهد کامل کشور‌ام را نسبت به پروژه تاپی می‌دهم. تکیه کردن به یکدیگر، ثبات و صلح منطقه را ایجاد می‌کند و تاپی این چنین است، آقای غنی به شما اطمینان می‌دهم که هیچ کس به صلح و پیشرفت افغانستان متعهد نیست چنانکه حکومت و مردم پاکستان است."

وی همچنان گفت که عملی شدن این پروژه در زمینه صلح میان افغانستان، پاکستان و هند نیز مفید واقع خواهد شد.

شماری از کارشناسان اقتصادی به این باور اند که عملی شدن تاپی، در توسع اقتصادی منطقه، بهبود وضعیت امنیتی، و ایجاد اجماع منطقه‌ای و مبارزه مشترک علیه توریزم کمک خواهد کرد.

خط لوله گاز تاپی، ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۷۳۵ کیلومتر ان از خاک افغانستان از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار می‌گذرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG