لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

حاجی دین محمد: پلان کامل صلح در نشست کابل به جهانیان ارائه می‌شود


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید پلان کامل صلح آماده شده و قرار است در نشست موسوم به پروسه دوم کابل ارائه شود.

حاجی دین محمد یک عضو شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت، با جوانب مختلف در مورد طرح صلح حکومت افغانستان گفت‌وگو شده‌است.

وی افزود:

"بر اساس معلومات من پلان تکمیل شده است. با مجاهدین، بزرگان قومی، علما، رهبران سیاسی، جوامع مدنی، حتی با جامعه زنان و جوانان و تمامی اقشار در چند روز گذشته بحث شده‌است."

حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان
حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان

ارائه کردن پلان همه‌جانبه صلح از سوی حکومت افغانستان برای جهانیان در جریان نشست دوم پروسه کابل، چیزیست که پیش از این رئیس جمهور غنی، شورای عالی صلح و شماری از مقام‌های ارشد افغان به آن تعهد کرده بودند تا بتوانند حمایت جهانیان را در این مورد کسب کنند.

در گذشته اعضای شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفته بودند که پلان صلح به‌خاطر با طرح‌های گذشته تفاوت دارد که در این یکی، اقدام‌های عملی صلح، چگونه‌گی آغاز مذاکرات و موضع‌گیری آشکار در برابر پاکستان و طالبان مسلح به بحث گرفته می‌شود.

باز هم حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح در این مورد می‌گوید:

"در مجموع چیز بزرگی را که من می‌بینم، اجماع روی صلح است. دوم راه‌های صلح و زمانی که مذاکرات می‌شود، چه توافق‌های صورت می‌گیرند و عملی ساختن آن‌ها. حتی بازگشت مهاجرین و همکاری جامعه جهانی در این عرصه‌ها. تمامی‌شان مسایلی اند که نشست روی آن بحث خواهد کرد."

نشست نخست پروسه کابل در ماه جوزای امسال در پایتخت افغانستان برگزار شد و کابل فردا "چهارشنبه" میزبان دور دوم این نشست خواهد بود.

وزیران خارجه، معینان وزارت‌های خارجه از ۲۵ کشور و نماینده‌های ارشد از سه سازمان بین‌المللی برای شرکت در نشست دوم پروسه کابل دعوت شده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه گفت، شمار زیادی از کشورها و چند سازمان برای شرکت در نشست چهارشنبه تعهد سپرده‌اند.

به‌گفته وزارت امور خارجه، دو موضوع در نشست دوم پروسه کابل خیلی مهم است که باید روی آن بحث شود، نخست تلاش‌های روان برای برقراری صلح و دوم مبارزه در برابر تروریزم و شورشگری.

در آستانه نشست کابل، جان بس سفیر امریکا در افغانستان هم روز دوشنبه گفت، پروسه کابل برای تمامی جوانب یک فرصت است تا از تلاش‌های حکومت افغانستان برای پایان دادن به جنگ و نقطه پایان گذاشتن به خشونت‌ها و تروریزم، حمایت کنند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG