لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

اشرف غنی و مک مستر در مورد اجلاس پروسه کابل بحث کردند


آرشیف
آرشیف

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور اشرف غنی شام دیروز پنج‌شنبه «۲۶دلو۱۳۹۶» با مک مستر مشاور امنیت ملی قصر سفید در مورد اجلاس پروسه کابل بحث کرد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، هر دو جانب از طریق ویدیو کنفرانس روی نشست پروسه کابل که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، گفت‌وگو کردند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"در این ویدیو کنفرانس هر دو جانب روی نشست پروسه کابل و آماده‌گی‌ها برای آن، مبارزه با تروریزم، مسایل منطقه‌ای و پروسه صلح افغانستان، بحث و تبادل نظر نمودند."

ضمناً، الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت امور خارجه امریکا در بخش کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی از روز سه شنبه به این‌سو در کابل بود و در دیدارش با مقام‌های افغان در مورد نشست آینده پروسه کابل گفت‌و‌گو کرد.

سفارت امریکا در کابل در اعلامیۀ گفته‌است که خانم ویلز در ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه فبروری با مقام‌های بلند پایه افغان، به شمول رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، ملاقات کرد.

الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت امور خارجه امریکا در بخش کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی
الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت امور خارجه امریکا در بخش کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی

اعلامیه از دیدار سرپرست معاونیت بخش آسیای مرکزی و جنوبی در وزارت خارجه امریکا با کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، تدامیچی یاماموتو نیز یادآوری کرده‌است.

در اعلامیه هم‌چنان آمده که در این دیدارها، روی تلاش‌های امریکا و جامعه بین‌المللی در مورد تأمین صلح و امنیت در افغانستان و منطقه، بحث و تبادل نظر صورت گرفته‌اند.

در این حال، مقام‌های افغان نشست پروسه کابل را خیلی مهم خوانده، می‌گویند که به نتایج آن خیلی امیدوار اند.

قرار است نماینده‌گان کشورهای مختلف جهان در اجلاس پروسه کابل، اشتراک کنند.

اما در مورد سهم نماینده‌گان گروه‌های مخالف دولتی در این اجلاس تا هنوز چیزی گفته نشده‌است.

XS
SM
MD
LG