لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

شورای مصلحت اسلامی عملی شدن تاپی را در برای تامین صلح مهم می‎خواند


شورای مصلحت اسلامی افغانستان عملی شدن پروژه تاپی را در برای تامین امنیت و صلح در کشور مهم می‎خواند.

این شورا با اعلام حمایت از پروژه تاپی تاکید می‎ورزد که صلح از رهمنودهای اسلام است و انکشاف و اقتصاد بهتر زمانی در کشور محسوس خواهد بود که صلح تامین گردد.

اعضای این شورا تاپی را یکی از عوامل تامین ثبات و امنیت در کشور می‎خوانند و به حمایت تمامی باشنده‎گان کشور از آن تاکید می‎روزند.

عبدالقدر قانت معاون این شورا روز پنج شنبه «۱۷حوت۱۳۹۶» در نشست خبری یی با اعلام حمایت از پروژه تاپی گفت صلح و ثبات و تامین معیشت از نیاز مردم افغانستان است.

نقشه تاپی
نقشه تاپی

او افزود:

"برای یک جامعه بشریت و ما مسلمان‎های افغانستان نیاز ارشد به دو چیز داریم، صلح و ثبات امنیت و دوم تامین معیشت، از پروسه تاپی از بهر مصروفیت، کار و پیشرفت کشور حمایت کرده‎ایم و خواهیم کرد."

این پروژه روز جمعه هفته گذشته با حضور رئیس جمهوران افغانستان، ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و وزیر دولت در امور خارجه هند بگونه رسمی در افغانستان آغاز شد.

گفتنی است که بیش از ۷۵۰ کیلومتر لوله گاز ترکمنستان در خاک افغانستان از ولسوالی‎های کُشک هرات آغاز میشود و پس از عبور از ولسوالیهای انجیل، ادرسکن، گذره و شیندند این ولایت به ولسوالی‎های بالابلوک و بکوای فراه میرسد.

ولسوالی دلارام ولایت نیمروز نیز میزبان عبور این لوله گاز است، ولسوالی یی که پیشتر باشنده‎گان آن از موجودیت نا امنی‎ها در آن نگرانی کرده‎اند.

ولسوالیهای واشیر و نهر سراج هلمند و ولسوالیهای میوند، ژیری، ارغنداب، دامان و سپین بولدک کندهار نیز در مسیر عبور این لوله گاز قرار دارند.

با این همه، طالبان پیش از این، از عملی شدن پروژه تاپی در افغانستان اعلام حمایت کرده‎اند.

اعضای تاپی
اعضای تاپی

حکومت افغانستان می‎گوید، با عملی شدن پروژه تاپی در افغانستان گذشته از ایجاد زمینههای کار برای بیش از نزدیک به ۳۰ هزار تن، افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر از این رهگذر حق ترانزیت انتقال گاز بدست می‎آورد.

در این میان زبیر شفیقی یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید یک کشور زمانی به پیشرفت‎های اقتصادی و سیاسی و نیز صلح پایدار دست یافتنی است که بجای بی ثباتی کشورشان به اشاره بیگانگان، برای پیشرفت و آرامش در عملی شدن چنین پروژه‎های بزرگ سهیم شوند.

وی افزود:

"فقر در ادامه جنگ و نا امنی تاثیر داشته و جوانان را زیر تاثیر قرار می‎دهد و از این رو است که در تامین صلح از رهگذر این پروژه شک نیست و علمای ما نیز باید با یک حرکت بزرگ در این قسمت آگاهی دهی کنند."

آقای شفیقی می‎گوید با عملی شدن این پروژه در کنار توسعه اقتصادی منطقه، در بهبود اوضاع امنیتی و ایجاد اجماع منطقه‌ای مبارزه مشترک با هراس افگنی بسیار مهم است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG