لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

برخی وکلا و کارشناسان: ضعف در مدیریت عامل افزایش تلفات نیروهای افغان است


افزایش تلفات نیروهای افغان در هفته‌های پسین نگرانی‌های را از سوی کارشناسان و نماینده‌گان مردم به همراه شده‌است.

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، گزارش‌های در دست دارند که در یک روز تا ۴۰ نظامی نیز در جنگ با هراس‌افگنان و یا حملات تهاجمی مخالفان بر پوسته‌های امنیتی، تلفات داشته‌اند.

غلام سخی مشوانی یکی از نماینده‌گان و عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز دوشنبه «۲۱ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی در کنار این‌که توانایی نیروهای امنیتی را در جنگ با هراس‌افگنی ستود، تأکید کرد طرحی برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی باید روی دست گرفته شود.

وی افزود:

"چنین وقتی هم رسیده‌است که تا ۳۰۰ تن از نیروهای ما در یک هفته تلفات داشته‌اند و یا در بعضی ولایت‌ها ۴۰ تن از نیروهای ما در روز تلفات داشته‎اند، زیرا دشمنان در هر جای جابه‌جا شده‎اند و در هر منطقه می‎خواهند نیروهای امنیتی ما را هدف قرار دهند."

به‌گفته این نماینده‎گان در ولسی جرگه، نیروهای امنیتی در دو هفته گذشته بیشترین تلفات را در ولایت‌های فراه و فاریاب داشته‌اند، چنان‌که در نتیجه حمله طالبان مسلح بر پوسته امنیتی در ولسوالی بالا بلوک فراه از کشته شدن ۲۴ نیروی اردوی ملی گزارش‌های پخش شدند، این رویداد در منطقه کنسک ولسوالی بالابلوک رخ‌داده بود.

همین‌گونه کشته شدن ۳۰ تن از نیروهای ویژه کماندو بر بنیاد گزارش‌ها چهار روز پیش در این ولایت رخ‌داد، اما دولت وزیری کشته شدن ۱۸ سرباز اردو را در این ولایت تأیید کرده‌است.

با این همه، نگرانی‌ها از تلفات این نیروها در حالی مطرح می‌گردد که قبلاً نهادهای اطلاعاتی و استخباراتی امریکا سال ۲۰۱۸ را از رهگذر امنیتی با چالش‌های برای این کشور همراه خوانده‌اند.

با این همه، وزارت دفاع تأکید می‌ورزد که کاهش تلفات نیروهای امنیتی از اولویت این وزارت است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید در یک هفته گذشته ۱۷ تن از نیروهای امنیتی در ولایت‌های کندز و فراه تلفات داشته‌اند، اما بیشترین تلفات را این نیروها به مخالفان وارد کرده‌اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"برای دفاع، قربانی باید داد و در ولایت‌های فراه و کندز ما تلفات نیروها را در هفته گذشته شاهد بودیم، البته به قیمت حفاظت از جان مردم بوده، اما در مقابل ما در یک هفته بیشتر از ۲۰۰ تن از دشمنان را سرکوب کرده‌ایم، عملیات‌های روی دست داریم البته در تمامی بخش هایی‌که تروریست‌ها دست به فعالیت می‌زنند و کاهش و یا جلوگیری از تلفات نیروها اولویت ما است."

  • اما علت افزایش تلفات نیروهای امنیتی در روزهای اخیر چی بوده می‌تواند؟

محمداگل مجاهد یکی از آگاهان نظامی، وجود ناهماهنگی میان پولیس و اردوی ملی، ضعف استخباراتی و کشفی، عدم مدیریت درست جنگ و نفوذ مخالفان در صفوف نیروهای امنیتی را در بلند رفتن میزان تلفات این نیروها در کشور اثرگذار می‌خواند.

او تأکید می‌ورزد، ضرور است که به تجهیزات این نیروها، گزینش افراد کارآزموده در رهبری جنگ‌ها و ایجاد هماهنگی میان نیروهای امنیتی بیشتر توجه شود در غیر آن دولت افغانستان به‌گفته او شاهد تلفات بیشتر این نیروها خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG