لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

مشرانو جرگه: ادعای جواد ظریف در مورد انتقال داعش مانع پروسه صلح می‌شود


برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان ادعای وزیر خارجه ایران مبنی بر این که هلیکوپترهای امریکایی جنجگویان داعشی را به مناطق نا معلوم در افغانستان انتقال می‌دهند، نگران کننده می‌خوانند.

اظهارات اخیر جواد ظریف وزیر خارجه ایران در باره حضور و تمویل داعش در افغانستان، واکنش تندی مشرانو جرگه را برانگیخته‌است.

اعضای این جرگه روز سه شنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۶» در نشست عمومی گفته‌اند که ایران باید در زمینۀ ادعایش اسناد مؤثق ارائه کند.

زلمی زابلی
زلمی زابلی

زلمی زابلی یکی از اعضای این جرگه چنین گفت:

"ما در این مورد از حکومت افغانستان می‌خواهیم که از ایران و روسیه بپرسند اسنادی که در مورد انتقال داعش از شرق به شمال افغانستان توسط هلیکوپترهای امریکایی دارند شریک کنند، چرا این‌گونه آوازه می‌اندازند که سبب نگرانی مردم و مانع پروسه صلح می‌شود، اگر حقیقت داشته باشد باید حکومت از امریکا جدا بپرسد."

این در حالیست که جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشستی در اسلام‌آباد گفته‌است هلیکوپترهای امریکایی داعشیان را از ولسوالی هسکه مینۀ ننگرهار به محل نا مشخص در افغانستان انتقال می‌دهند.

پیش از این روسیه هم ابراز نگرانی کرده که هلیکوپترهای ناشناس جنگجویان داعش را همراه با مهمات در افغانستان انتقال می‌دهند.

اما محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در جریان بحث‌های تخنیکی نشست "پروسه کابل" در حضور نماینده‌های ۲۵ کشور، پیشنهاد تحقیقات منطقه‌ای در پیوند به ادعاهای مبنی بر نشست هلیکوپترهای ناشناس و انتقال سلاح به داعش را کرده‌است.

آقای اتمر گفته است، داعش در افغانستان شکست خورده و قوماندانان مهم این گروه از بین رفته یا بازداشت شده‌است.

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته بود که داعش در افغانستان نابود شده‌است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان همچنان از مبارزه جدی در برابر داعش سخن زده و گفته است که این گروه به اندازه کافی در افغانستان سرکوب شده‌است.

در همین حال شماری از کارشناسان سیاسی این ادعای ایران را بخش از جنگ تبلیغاتی می‌خوانند.

یونس فکور
یونس فکور

یونس فکور یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی چنین گفت:

"روسیه و ایران به‌خاطری این جنگ تبلیغاتی را پیش می‌برند که پیشرفت و صلح در افغانستان را به نفع خود نمی‌دانند و تلاش دارند تا افغانان را نسبت به متحدان‌شان مشکوک سازند و از سوی هم طالبان را در هراس بی‌اندازند تا به آنان همکاری کنند."

وی همچنان از حکومت افغانستان خواست تا این نگرانی‌ها را با جامعه جهانی شریک کند تا جنگ جاری را که روسیه و ایران آغاز کرده، برای جلوگیری آن تدابیر اتخاذ شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG