لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

جواب ارگ به سازمان شفافیت: بر ضد فساد اداری اقدامات عملی صورت گرفته است


در حالی‌که سازمان شفافیت بین‌المللی تلاش‌های حکومت وحدت ملی را در زمینه مبارزه با فساد ناموفق عنوان کرده، اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها و اقدامات عملی این حکومت در زمینه مبارزه با فساد نتیجه خوب در پی داشته‌است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه «۲۳ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که حکومت در بخش مبارزه با فساد اداری گام‌های جدی و دستآوردهای عملی داشته‌است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی افزود:

"ما در عمل اقدامات مهم را انجام داده‌ایم شفافیت در بودجه سال ۱۳۹۶ خودش یکی از اقدامات است و مهم‌تر از همه اصلاحاتی‌که در نهادهای مهم انجام شده از جمله در وزارت دفاع و داخله تمام تمرکز حکومت در این است که چگونه شفافیت و حساب‌دهی را به وجود بیاورد."

این در حالیست که سازمان شفافیت بین‌المللی در گزارش تازه‌اش گفته‌است که تلاش‌های حکومت برای مبارزه با فساد اهداف توسعه پایدار ملل‌متحد را به دست نیاورده‌است.

به نقل از این گزارش، اهداف توسعه پایدار، ۱۶ هدف را برای ۱۹۳ کشور مد نظر گرفته است تا بر اساس آن فقر محو و تا سال ۲۰۳۰ ثبات زنده‌گی مردم تضمین شود.

در گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی هم‌چنان ذکر شده‌است که اگر حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد از جدیت کار نگیرد، به دور از امکان خواهد بود که این‌ کشور به اهداف توسعه پایدار که شامل محو فقر، تأمین صلح و عدالت اجتماعی می‌شود، دست یابد.

این گزارش از ملل‌متحد با جدیت خواسته است تا حکومت وحدت ملی را وادار سازد تا مبارزه با فساد را در اولویت کاری‌اش قرار بدهد.

این گزارش در حالی به نشر رسیده‌است که در این اواخر سازمان شفافیت بین‌المللی با نشر گزارش سالانه‌اش افغانستان را در میان ۱۸۰ کشور رده‌بندی کرده‎است که با گرفتن ۱۵ امتیاز پس از سومالیا، سودان جنوبی و سوریه چهارمین کشور فاسد جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی شناخته شده‎است.

این در حالیست که افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز همین مقام را کسب نموده بود.

از سوی هم لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، این اداره به بیشتر از ۱۵۰۰ دوسیه فساد که نام‎های شماری از مقام‎های دولتی در بخش‎های نظامی و ملکی نیز شامل آن اند، رسیده‎گی نموده و شماری از این مقام‎ها از وظایف‌شان برکنار و شماری نیز ممنوع‌الخروج اعلام شده‎اند.

اما با این همه سید اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید تلاش‌های جاری حکومت به هدف مبارزه با فساد به‌خاطر موفق نبوده که هنوز هم مبارزه علیه این پدیده بنیادی نشده‌است.

سید اکرم افضلی
سید اکرم افضلی

وی گفت:

"حکومت افغانستان به‌خاطر نتوانسته با فساد درست مبارزه بکند چون هنوز هم مبارزه با فساد در این کشور بنیادی نشده‌است، یعنی نهادهای مبارزه با فساد مستقل نیستند قانون قوی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و برخورد سیاسی در این مورد سبب شده‌است تا جلو پیشرفت را بگیرد."

وی می‌گوید، تا زمانی‌که حکومت افغانستان مبارزه با فساد را در اولویت قرار ندهد و در زمینه از برخورد سیاسی دست بردار نشود، از بین بردن فساد در این کشور ناممکن خواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG