لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

منازعۀ خونین در سوریه امروز پانزدهم مارچ وارد هشتمین سال آن شد


منازعۀ خونین در سوریه امروز پانزدهم مارچ وارد هشتمین سال آن شد.

هشت سال قبل، به تاریخ پانزدهم مارچ سال ۲۰۱۱ میلادی منازعه خونین که بخش‌های زیاد سوریه را ویران کرد، با سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز توسط رژیم بشارالاسد آغاز و به یک بحران خیلی مغلق این قرن منجر شد.

جنگ داخلی در سوریه در اثر منازعه بین‌المللی قدرت، این‌کشور را منقسم ساخته‌است.

روسیه و ایران از رژیم بشارالاسد حمایت می‌کنند.

ترکیه بزرگترین منطقه کرد نشین شمال سوریه را محاصره کرده است.

در آخرین برخوردها انقره در پشتیبانی از نیرو های حامی‌اش بمباردمان منطقه عفرین را آغاز کرده، راه‌ها به شهر اصلی را مسدود ساخته‌است.

تهاجمی که به نوشته آژانس خبری فرانس پرس می‌تواند نقشه سوریه را تغییر دهد.

نیرو های کرد که ایالات متحدۀ امریکا از آن‌ها حمایت می‌کند حدود ۳۰ درصد مناطق غنی از نفت را در شمال‌شرق سوریه تحت کنترول‌شان دارند.

ترکیبی از نیرو های گوناگون شورشیان عرب که ترکیه از آن‌ها حمایت می‌کند، حدود یک سوم مناطق شمال‌غرب سوریه را در دست دارند.

سازمان نظارت از حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، چهاردهم مارچ گفت نیرو های به رهبری ترکیه، حدود ۷۰ درصد مناطق کرد نشین را اشغال کرده، قریه‌های متعدد را تصرف کرده اند.

این در حالیست که نیرو های رژیم سوریه که مسکو از آن‌ها حمایت می‌کند چهاردهم مارچ وارد شهری اساسی شدند که در نزدیک غوطه شرقی در حومه شهر دمشق موقعیت دارد و بیشتر به عمق استحکامات شورشیان در این منطقه داخل شدند.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس از هژدهم فبروری که نیرو های رژیم سوریه عملیات تهاجمی زمینی و هوایی را در منطقه غوطه شرقی آغاز کردند.

تا اکنون، ۱۲۲۰ فرد ملکی در این منطقه تحت کنترول شورشیان کشته شده‌اند که یک پنجم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

در ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواستار انفاذ یک آتش بس ۳۰ روزه برای رسانیدن مساعدت‌های بشری به منطقه غوطه در سوریه شد.

اما تلاش‌های بین‌المللی برای ختم منازعه در سوریه، این خونین‌ترین جنگ قرن حاضر که در نتیجه آن بیش از ۳۵۰ هزار تن کشته و بیش از نصف نفوس دوران قبل از جنگ سوریه یعنی حدود ۲۰ میلیون تن از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده اند، ناکام بوده‌است.

XS
SM
MD
LG