لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

آصف صدیقی: در گفتگو با پاکستان در پهلوی نرمش جدیت هم در نظر گرفته شود


مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، به درازا کشیده شدن روابط پُر تنش کابل و اسلام آباد و فشارها بر پاکستان سبب شده‌است تا آن کشور به مرحله انجام گفتگو با افغانستان نزدیک گردد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز یک‌شنبه «۲۷ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان در یک زمان مهم از صدراعظم پاکستان دعوت کرده و ممکن آن کشور از بهر این‌که اکنون زیر فشارهای داخلی و جهانی قرار دارد حاضر به همکاری در پیوند به تأمین صلح و ثبات در افغانستان گردد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

وی گفت:

"فکر می‌کنم که گاه در صحبت، به کارگیری از الفاظ تند نیاز است و اما گاهی هم نرمش باید در الفاظ وجود داشته باشد، از بهر آن که اسلام آباد را مجبور سازیم تا در بحث گفتگوهای صلح با ما همکاری کند، باید از الفاظ نرم کار گرفت، در گذشته از جدیت کار گرفتیم و حالا نیاز است که از نرمش در سیاست کار گیریم و در صورتی‌که باز هم تأثیر نداشت، جدیت را باید هم‌چنان نگهداشت."

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردند که یک روز پیش از این رئیس جمهور غنی از صدراعظم پاکستان دعوت کرده تا برای انجام گفتگوهای دولت دو کشور به کابل سفر کند.

پیش از این رئیس جمهور غنی پیوسته گفته‌است که در پیش برد گفتگوهای صلح افغانستان از دو شیوه کار خواهد گرفت، گفتگو با پاکستان و پس از آن مذاکره با گروه طالبان.

ریاست جمهوری بار دیگر از پاکستان در گفتگو با صدراعظم آن کشور در حالی خواستار مبارزه مشترک با تروریزم و تأمین صلح و ثبات در افغانستان خواهد شد که رئیس جمهور غنی نزدیک به دو هفته پیش به آن کشور و گروه طالبان انجام گفتگوهای صلح را پیشنهاد کرد.

این‌که پاکستان به دعوت حکومت افغانستان چه پاسخی خواهد داشت تا کنون آن کشور موقف‌اش را در این زمینه روشن نساخته؛ اما پیش از این مقام‌های افغان بارها سفر به پاکستان به دعوت اسلام آباد را نادیده گرفته بودند.

وزارت خارجه پاکستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، به زودی در این باره موضع‌اش را روشن می‌سازد.

در این میان، شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه دیدگاه‌های گوناگون در پیوند به سفر احتمالی صدراعظم پاکستان به افغانستان دارند.

اکبر ستانکزی یکی از این نماینده‌گان در این باره می‌گوید:

"پاکستان در ۱۴ سال گذشته وعده‌های بسیاری کرده و حال آن اعمتادی که افغانستان به آن کشور داشت از بین رفته‌است زیرا پاکستان یکبار هم به وعده هایش وفادار نبوده‌است."

نادرشاه بحر یکی دیگر از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه است که در باره تأثیرگذاری سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان چنین دیدگاهی دارد:

"در ارتباط به مهار به چالش‌ها و مشکلاتی‌که وجود دارد، رفت و آمدها میان کشورهای همسایه باید صورت گیرد؛ اما هنگامی‌که گذشته‌ها را بیاد بیاوریم، به این نتیجه می‌رسیم که این سفرها نتیجه ملموسی را در پی نخواهد داشت."

با این همه، عبدالروف جرأت یکی از آگاهان روابط بین‌الملل می‌گوید همان گونه که پیشنهاد حکومت برای انجام گفتگو با طالبان با استقبال جامعه جهانی رو به‌رو شد، گفتگو میان کابل و اسلام آباد را نیز می‌شود چنین پیش‌بینی کرد.

اما به گفته جرأت پاکستان باید بداند که عدم همکاری این کشور این بار با عکس‌العمل های تند از سوی جهان نیز روبه‌رو خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG