لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

غنی: حکومت وحدت ملی تهداب صلح، ثبات و رفاه را در کشور می‌گذارد


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت وحدت ملی تهداب صلح، ثبات و رفاه را در کشور می‌گذارد.

هرچند با وجود تلاش‌های زیاد، طالبان تا حال به‌گونه رسمی حاضر به گفتگوهای صلح نشده‌اند، اما رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، افغانان باید مطمئن باشند که حکومت وحدت ملی تهداب صلح، ثبات و رفاه را در کشور می‌گذارد.

محمد اشرف غنی که روز چهار شنبه «۲۳ حوت ۱۳۹۶» در ۲۳مین سال یادبود از عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در ارگ سخنرانی می‌کرد همچنان گفت، افغانستان هیچ‌گاه به عقب برنخواهد گشت.

او افزود:

"حکومت وحدت ملی کار آسان نبود و نیست، اما ضرورت و خواست زمان بود، امیدوارم که مردم افغانستان بدانند که حکومت وحدت ملی تهداب صلح، ثبات و رفاه را می‌گذارد."

آقای غنی همچنان گفت، حکومت افغانستان به طالبان پیشنهاد صلح کرده و برای بیرون رفت از وضعیت موجود تأمین صلح و ثبات حتمی است.

رئیس جمهور افغانستان حدود دو هفته پیش در نشست دوم پروسه کابل پیشنهاد صلح بدون قید و شرط به طالبان را کرد.

هرچند طالبان تا حال با این پیشنهاد صلح مخالفت و یا موافقت نکرده، اما پیش از این این گروه از گفتگو با حکومت افغانستان انکار کرده است.

اما جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در سفر اخیرش به کابل گفته است، برخی حلقه‌های کوچک طالبان به گفتگوهای صلح علاقه‌مند اند.

جیمز متیس در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
جیمز متیس در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

آقای متیس همچنان گفته‌است، پیروزی در افغانستان ممکن است، اما به‌گفته وی از طریق جنگ نه، بلکه در آشتی و صلح با طالبان نیز نهفته است.

با این همه محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح که روز چهار شنبه در ۲۳مین سال یادبود از عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در ارگ سخنرانی می‌کرد گفت، سال ۱۳۹۷ هجری شمسی برای تأمین صلح یک سال مهم خواهد بود.

به‌گفته آقای خلیلی در این سال برای پایان و یا کاهش جنگ گام‌های خوبی برداشته خواهند شد.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

او افزود:

"ما در سال پیشرو گام‌های استوار را برای ختم جنگ و یا کاهش جنگ و به‌سوی صلح برخواهیم داشت، از این جهت به تمام مردم افغانستان اطمینان می‌دهم که شورای عالی صلح تلاش‌های را در همه عرصه‌ها به راه انداخته و خیلی خوشبین هستیم که مذاکرات خود را چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم و چه به صورت رسمی و یا غیر رسمی با طرف مخالفین آغاز کنیم."

به‌گفته آقای خلیلی تا زمانی که جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد امیدواری مردم به آینده دشوار خواهد بود و همچنان عملی شدن پروژه‌های بزرگ ملی نتایج مطلوب نخواهند داشت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG