لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

رئیس جمهور امریکا پیروزی ولایمیر پوتین را در انتخابات تبریک گفت


دو نالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دو روز پس از انتخاب ولادیمیر پوتین به حیث رئیس جمهور روسیه، با او صحبت تیلیفونی کرد.

ترمپ در این صحبت تیلیفونی ابراز امیدواری کرد که هردو رهبر بتوانند در آینده برای بحث در مورد مسابقات تسلیحاتی، جنگ اوکراین، مسئله کوریای شمالی و سوریه ملاقات کنند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

ترمپ پس از این گفتگوی تیلیفونی در قصر سفید در یک کنفرانس خبری اشتراک کرده و به خبرنگاران گفت:

"من با ولادیمیر پوتین تماس تیلیفونی گرفتم و پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری روسیه تبریک گفتم. در این مکالمه تیلیفونی همچنان گفته شد که ما در آینده نه چندان دو با هم می‎بینیم. بنا بر این، ما می‎توانیم در مورد سلاح و در مورد مسابقات تسلیحاتی بحث کنیم. همانطورکه می‎دانید، او اعلام کرد که بحث مسابقات تسلیحاتی یک چیز بزرگ نیست. این، بعد از انتخابات، یکی از نخستین اظهارات وی بود."

دونالد ترمپ در این نشست خبری گفت، آن‎ها روی مسایل مربوط به اوکراین، سوریه و کوریای شمالی نیز بحث کردند.

کرملین، به دنبال صحبت تیلیفونی روسای جمهوری امریکا و روسیه در اعلامیه گفت، در این گفتگو توجه خاص به کار روی احتمال ملاقات به سطوح بالاتر متمرکز بود.

کرملین
کرملین

در اعلامیه گفته شده‎است:

" دو رهبر بمنظور توسعه همکاری‎های عملی در زمینه‎های مختلف، از جمله در تضمین ثبات استراتژیک و مبارزه با تروریسم بین المللی، سخن گفتند."

اعلامیه می‎افزاید، که روسای جمهور روسیه و امریکا، بطور خاص، بر اهمیت تلاش‎های هماهنگ جهت محدود کردن مسابقه تسلیحاتی تأکید نمودند.

ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه روسیه برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شد.

به گفته کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین که از سال ۱۹۹۹ میلادی به این سو،به حیث رئیس جمهور یا صدراعظم این کشور کار کرده، با کسب بیش از ۷۶ در صد آرا برای یک دور شش ساله دیگر انتخاب شد.

در حالی‎که بسیاری از رهبران جهان، از جمله انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی و ایمانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از انتخاب ولادیمیر پوتین به حیث رئیس جمهور روسیه به کمک وقت خود به تبریکی و پیام‎های تهنیت سپری کردند، خاموشی رئیس جمهور ترمپ، وضعیت تنش در روابط میان دو کشور را نشان داد.

روابط بین روسیه و امریکا، به خاطر اختلافات روی مسایل به شمول تجاوز روسیه بر اوکراین، نقش این کشور در جنگ سوریه و اتهامات در ارتباط به مداخله مسکو در سیاست و انتخابات کشورهای غربی، شدیداً به تیره‎گی گراییده‎است.

XS
SM
MD
LG