لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

اسرائیل اعتراف کرد که یک ریکتور اتمی سوریه را در ۲۰۰۷ تخریب کرده‎است


اردوی اسرائیل اولین بار رسما اعتراف کرد که در سال ۲۰۰۷ میلادی یک ریکتور مظنون اتمی سوریه را تخریب کرده‎است.

اسرائیل ادعا می‎کند که این حمله هوایی آن یک تهدید مهم را به اسرائیل از بین برده و پیامی به دیگردان بود.

اعلان اسرائیل روز ۲۱ مارچ در مورد حمله هوایی بنام اپریشن اوت آف باکس یعنی عملیات خارج از صندق عموماً یک هشدار به دشمن اساسی اسرائیل، ایران می‎باشد که حضور نظامی خود را در سوریه بیشتر ساخته‎است.

حمله کننده بر ریکتور اتمی مظنون سوریه
حمله کننده بر ریکتور اتمی مظنون سوریه

هشدار اسرائیل متوجه می‎شود به حضور دایمی نظامی ایران در سوریه مخصوصاً در مناطق هم سرحد با اسرائیل و سقوط دادن یک طیاره بی پیلوت ایرانی ماه گذشته که به گفته اسرائیل به فضای این کشور داخل شده بود.

فرمانده عمومی قوای اسرائیل جنرال گادی آیزن کوت اظهار داشت پیام حمله بر ریکتور اتمی سوریه در سال ۲۰۰۷ اینست که دولت اسرائیل به هیچ موسسه اجازه نمی‎دهد که اسرائیل را تهدید کند.

به گفته جنرال اسرائیلی پیام حمله سال ۲۰۰۷ هشدار اسرائیل برای آنوقت، امروز و آینده نزدیک و دور می‎باشد.

تصمیم اسرائیل برای علنی و توجیه کردن حمله ده سال قبل بر علیه سوریه بعد از آن صورت می‎گیرد که صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو در ماه‎های اخیر تکراراً از ایالات متحده و جامعه جهانی می‎خواهد علیه ایران که متحد نزدیک بشار الاسد رئیس جمهور سوریه می‎باشد اقدامات جدی تری را پیش گیرند.

سوریه
سوریه

اسرائیل مکرراً هشدار داده است که کشورش به ایران اجازه نخواهد داد که اسلحه اتمی بسازد نه امروز، نه تا ده سال دیگر و نه بعد تر از آن و یا در سوریه فابری‎که‎های تولید راکت را اعمار کند که تهدید آن به اسرائیل باشد و یا به حزب الله گروه تحت حمایت ایران در لبنان اسلحه پیشرفته بدهد.

در جریان جنگ هفت ساله داخلی سوریه اسرائیل بیش از ۱۰۰ حمله را بالای هدف‎ها در سوریه انجام داده‎است که اکثراً محل‎های ارسال اسلحه به حزب الله لبنان که در پهلوی قوای بشار الاسد می‎جنگند، می‎باشد.

باید گفت ایران تا حال به این هشدارهای اسرائیل و حمله آن بر سوریه واکنش نشان نداده‎است.

XS
SM
MD
LG