لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

مشرانو جرگه: سفر صدراعظم پاکستان به افغانستان به نفع هر دو کشور است


هیئت اداری مشرانو جرگه و شماری از کارشناسان سیاسی افغان، دعوت رئیس جمهور غنی از صدراعظم پاکستان مبنی بر سفر وی به افغانستان را به نفع هر دو کشور می‌دانند.

با آن که حکومت افغانستان از صدراعظم پاکستان دعوت کرده تا به‌خاطر گفتگوهای صلح به کابل بیاید، اما تا کنون شاهد خاقان عباسی در مورد تاریخ آمدنش به کابل چیزی نگفته است.

رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، سفر صدراعظم پاکستان به‌خاطر گفتگو با مقامات افغان به نفع هر دو کشور است.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز پنجشنبه «۲ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این‌که صدراعظم پاکستان این پیشنهاد رئیس جمهور غنی را می‌پذیرد یا خیر کار خودش است، اما حالا به جهانیان ثابت شده که تروریزم در کجا است و چگونه باید از بین برده شود.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"تنها رئیس جمهور نه، بلکه در این مورد اجماع بود به‌شمول سیاسیون و ما به جامعه جهانی ثابت می‌کنیم که ما تنها در افغانستان و پاکستان نه، بلکه در منطقه صلح می‌خواهیم و بعد از این به پاکستان ارتباط دارد که به دعوت رئیس جمهور به کدام نظر می‌بیند."

آقای مسلمیار همچنان گفت، اگر پاکستان این چانس را از دست بدهد باز هم جهان و ایالات متحده امریکا در کنار افغانستان است و به‌خاطر نجات دادن افغانستان از این حالت باز هم تلاش می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در ملاقات با ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان از صدراعظم آن کشور دعوت کرد تا برای گفتگو به کابل بیاید.

روز گذشته شاهد خاقان عباسی در دیدار با سفیر افغانستان در اسلام‌آباد با آن‌که روی تاریخ مسافرت‌اش به کابل اشاره نکرده، اما روی مناسبات دو کشور به سطح عالی تأکید نموده‌است.

وی همچنان در این دیدار گفته‌است که اسلام‌آباد از تلاش‌های صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

پیش از این شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر ریاست جمهوری در مورد آجندای این سفر گفته‌است که مبارزه با تروریزم، تأمین صلح در افغانستان و منطقه و همکاری‌های اقتصادی به دنبال آغاز کار پروژه تاپی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

از سوی هم ودیر صافی یک تن از کارشناسان سیاسی در مورد این‌که چرا تا کنون صدراعظم پاکستان در مورد تاریخ سفرش به کابل ابراز نظر نکرده است؟

ودیر صافی
ودیر صافی

می‌گوید:

"شاید اختیار نداشته باشد که در مورد تأمین امنیت و تروریزم حکومت ملکی‌شان با افغانستان صحبت کند و اگر اجازه‌ «آی اس آی» پاکستان و اشخاص عمده نظامی‌شان نداشته باشد نمی‌تواند که بیاید و فیصله نماید، اما همین علت را هم باید به حیث یک علت دیپلوماتیک با حکومت افغانستان شریک بسازد."

آقای صافی همچنان می‌گوید، به دلیل این‌که تروریزم همواره در خاک پاکستان تربیه می‌شود بدون همکاری و گفتگو با پاکستان صلح در افغانستان و منطقه تأمین نمی‌گردد.

به‌گفته وی، حکومت افغانستان باید با پاکستان در این مورد گفتگو کرده و نتیجه نهایی آن‌را به گوش جهانیان برساند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG