لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

تیره‌گی روابط و تشدید حملات لفظی میان روسیه و بریتانیا


بعد از این‎که مسموم شدن یک جاسوس دوجانبه سابق روسی در بریتانیا روابط میان دو کشور را تیره ساخت، حملات لفظی میان لندن و مسکو افزایش یافته‎است.

روسیه دیروز در برابر تشبیه کردن مسابقات جام جهانی فوتبال در این کشور با مسابقات المپیک دوران آلمان نازی واکنش شدید از خود نشان داد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه می‎گوید مقایسه وزیر خارجه بریتانیا که مسابقات امسال جام جهانی فوتبال در روسیه را به بازی‎های المپیک سال ۱۹۳۶ در آلمان نازی تشبیه کرد منزجر کننده بوده قابل پذیرش نیست.

پسکوف
پسکوف

دیمیتری پسکوف روز پنجشنبه گفت:

"چنین اظهارات کاملا منزجر کننده بوده و از سطح یک وزیر خارجه پائین است ولو از هر کشوری باشد."

او افزود:

"شکی نیست که این سخنان توهین آمیز بوده قابل پذیرش نیست."

بوریس جانسن وزیر خارجۀ بریتانیا روز چهارشنبه با نظر یک عضو پارلمان این کشور موافقت نشان داد که گفت ویلادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال برای تقویت تصویر روسیه در اذهان چون آدولف هتلر از بازی‎های المپیک سال ۱۹۳۶ استفاده خواهد کرد.

بوریس جانسن
بوریس جانسن

بوریس جانسن در برابر این سخن چنین ابراز نظر کرد:

"بلی من فکر می‎کنم که مقایسه با سال ۱۹۳۶ یقینا درست است. و من فکر می‎کنم که این یک منظره به صراحت تهوع آور است که فکر شود ویلادیمیر رئیس جمهور روسیه در این مناسبت ورزشی افتخار آفرینی کند."

این سخنان هنگام مباحثات پارلمان بریتانیا در بارۀ مسموم شدن جاسوس سابق روسی در این کشور ابراز شد.

وزیر خارجۀ بریتانیا یکبار دیگر اتهام وارد کرد که مسکو در مسموم شدن سرگی سکریپال و دخترش در شهر سالزبری این کشور دست دارد و سرنخ مسئولیت به اعلی ترین مقامات روسیه می‎رسد.

بوریس جانسن این سخنان را بعد از آن ابراز داشت که مسکو یکبار دیگر دست داشتن خود در این واقعه را رد کرده گفت که خود بریتانیا یا امریکا شاید مسئول مسموم شدن سکریپال و دختر وی باشند.

پدر و دختر از چند هفته به این سو در وضعیت وخیم در شفاخانه بسر می‎برند.

این واقعه روابط مسکو و لندن را خیلی تیره ساخته‎است.

لندن ۲۳ دیپلومات روسی را از بریتانیا اخراج کرد و مسکو به عین شمار دیپلوماتان بریتانوی دستور داده که روسیه را ترک گویند.

XS
SM
MD
LG