لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

وزارت داخله: در سال ۱۳۹۶ هشت قاچاقبر بزرگ مواد مخدر دستگیر شده‌اند


وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید که در جریان سال ۱۳۹۶ شمسي هشت تن از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را دستگیر نموده‎اند که شامل لیست سیاه سازمان ملل هستند.

عبدالخلیل بختیار معین مبارزه علیه مواد مخدر این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این قاچاقبران به سطح منطقه و جهان در قاچاق مواد مخدر دخیل بودند و از چندین سال تحت تعقیب پولیس مبارزه علیه مواد مخدر نیز قرار داشتند.

بختیار از این قاچاقبران نام نبرد.

به‌گفته وی شماری از این قاچاقبران به ۲۰ سال حبس نیز محکوم شده‎اند.

مواد مخدر
مواد مخدر

بختیار افزود:

"ما در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹ تن از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را دستگیر نمودیم که به حساب سال هجری ۸ تن را دستگیر نموده‎ایم، این قاچاقبران در لیست سیاه ملل‌متحد نیز شامل اند و شماری‌شان به ۲۰ سال حبس نیز محکوم شده‎اند. در سال روان جز پلان خالد هستم تا بتوانیم از این طریق بعد از تصفیه مناطق قاچاقبران را دستگیر و ذخایر مواد مخدر را تخریب نماییم."

معينیت مبارزه علیه مواد مخدر همه‌ساله ۱۰ تن از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را در لیست دستگیری‎های خود شامل می‎سازد.

این معينیت در سال ۱۳۹۵ شمسی نیز لیست از قاچاقبران بین‌المللی مواد مخدر را با رسانه‎ها شریک ساخت که از سوی پولیس مبارزه علیه مواد مخدر دستگیر شده بودند و شماری‌شان در تمویل شبکه‎های تروریستی دست داشتند.

از جمله این قاچاقبران بزرگ حاجی جمعه خان یکی از تمویل کننده‎های گروه‌های تروریستی بود و چندین کارخانه مواد مخدر را نیز رهبری می‎کرد و دیگری حاجی میر ولی خان مسئول مالی شبکه مافیایی مواد مخدر از ولایت هلمند بود.

پیش از این وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده بود که در جریان سال ۱۳۹۶ شمسی ده‌ها کارخانه و ذخایر مواد مخدر را از بین برده‌اند و از این درک به طالبان مسلح و گروه‌های مافیایی ده‌ها میلیون دالر زیان وارد کرده‌اند.

از سوی هم میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان به این باور است که دستگیری قاچاقبران بزرگ تسلسل شبکه‌یی گروه‎های مافیایی را قطع کرده و به آنان ضربه‎های سنگین وارد می‎کند.

مزارع کوکنار در افغانستان
مزارع کوکنار در افغانستان

یارمند می‎گوید جامعه جهانی باید در این راستا با حکومت افغانستان همکاری‌هایش را افزایش دهد.

آقای یارمند می‌افزاید:

"بسیار ضربات اقتصادی متوجه این‎ها شده (گروه‎های مافیایی) و دستگیری قاچاقبران سبب می‎شود تا تسلسل شبکه‌یی آنان قطع شود. پولیس افغانستان وظیفه‎اش را در قبال این موضوع انجام داده‎است، مواد مخدر یک پدیده جهانی و منطقوی است، بناً ایجاب می‎کند که تقاضا در سطح جهان باید قطع شود."

به‌گفته معينیت مبارزه علیه مواد مخدر در جریان سال گذشته نزدیک به سه هزار عملیات را در سطح افغانستان انجام داده‎اند و در جریان این عملیات‎ها در حدود سه هزار تن را نیز دستگیر نموده‎اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG