لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

وزارت دفاع گزارش سیگار در مورد نارسایی در تعیین گروپ خون عساکر را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان گزارش اخیر اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" را رد کرد که گفته‌است در وقت استخدام افراد در صفوف اردو نارسایی‌های وجود دارند و اشتباهات در وقت تعیین گروپ خون سربازان، سبب شده‌است که تعدادی از سربازان زخمی فوت کنند.

سیگار در راپور اخیر خود نوشته‌است که گروپ خون در حدود ۵۰ درصد سربازان استخدام شده درج نشده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، وقتی‌که افراد در اردوی ملی برای خدمت عسکری ثبت نام می‌کنند، گروپ خون آن‌ها تعیین می‌شود، بایومتریک می‌شوند و به مراکز تعلیمی فرستاده شده و بعداً به قطعات ارسال می‌شوند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که از اول حمل سال ۱۳۹۵هجری شمسی به این‌سو گروپ خون و بایومتریک سربازان استخدام شده در کابل تعیین می‌شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

" ما در باره همه چیز معلومات می‎گیریم، آب دهان، نشان انگشت، نشان چشم و گروپ خون. تمام این کارها در افغانستان صورت می‎گیرد. سیگار باید این راپور را با ما شریک بسازد و هماهنگ کند."

به گفته آقای وزیری هیچ سرباز و بریدمل وجود ندارد که بایومتریک نشده باشد.

اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" روز پنج‌شنبه ۲۲ مارچگزارش تازه‎اش را به نشر رساند و در آن گفته‎است در افغانستان تعداد زیاد سربازان زخمی شاید به‎خاطری جان داده باشند که در این کشور سیستم خوب تعیین گروپ و حفظ خون وجود ندارد.

نظر به این گزارش در حدود ۱۵۴۰۰ سرباز افغان قبل از آن‎که استخدام شوند گروپ خون آن‎ها تعیین نشده بود. هم‎چنان سیگار در مورد تعیین گروپ خون هزاران سرباز دیگر شک دارد.

سیگار می‎نویسد این در حالیست که تمام کارکنان وزارت دفاع مکلف اند که برای تعیین گروپ خون و امراض ساری معاینات شوند.

در گزارش آمده‎است در مورد گروپ خون حدود ۵۰ درصد از پرسونل وزارت دفاع افغانستان به‎شمول سربازان آن معلومات وجود ندارد.

در نتیجه نارسایی در سیستم ثبت، اردو معلومات ندارد که کدام عسکر را در رابطه با کدام مرض ساری معاینه کند و شاید بعضی از این افراد امراض خونی داشته باشند.

به نوشته سیگار یک تعداد سربازان زخمی افغانستان شاید به‌خاطری جان داده باشند که خون با گروپ نا درست به آن‌ها تزریق شده‌است.

در همین گزارش هم‌چنان گفته شده که به اساس مقررات جدید استخدام، افرادی‌که برای شمولیت به صفوف اردو ثبت نام می‌کنند مصارف معاینات خود را باید خود شان بپردازند و از این سبب شاید آن‌ها به مراکز صحی ارزان مراجعه کنند، مراکزی‌که با اردو هیچ ارتباط ندارند و امکان آن وجود دارد که این مراکز بدون معاینات برای این افراد اسناد تهیه کنند.

XS
SM
MD
LG