لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

مسئولین امنیتی به‌خاطر گسترش ناامنی‌ها از سوی مشرانو جرگه استجواب شدند


نا امنی‌های رو به افزایش در کابل و برخی ولایت‌های دیگر، افزایش حملات مخالفان مسلح دولت، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول در برخی شاهراه‌ها، ترور، دزدی، کم بودن تجهیزات و پرسونل در برخی پوسته‌ها در ولایت‌های نا امن و برخی موارد دیگر از سؤال‌های اند که اعضای مشرانو جرگه با وزرای داخله و دفاع و معاون امنیت ملی در میان می‌گذارند.

مشرانو جرگه برای مطرح کردن این موارد طارق شاه بهرامی وزیر دفاع، ویس احمد برمک وزیر داخله و سورخان معاون ریاست عمومی امنیت ملی را روز یک‌شنبه «۵حمل۱۳۹۶» برای پاسخگویی به این جرگه استجواب کرد.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مشرانو جرگه پرسش هایش را در پیوند به نا امنی‎ها از این مسئولان امنیتی چنین مطرح کرد:

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مشرانو جرگه
هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مشرانو جرگه

"وزیر صاحب داخله شما ببینید مشکلات که مردم ما با آن روبه‎رو اند و قانون عملی نمی‎شود در این باره شما قبلاً با ما تعهد کرده بودید که برای حل آن تدابیر اتخاذ می‌کنید، اما با تأسف که این مشکلات هنوز هم ادامه دارند."

گل احمد اعظمی عضو دیگر مشرانو جرگه می‌گوید، جنگ افغانستان به همکاری استخبارات منطقه به پیش می‌رود، در این باره نهادهای کشفی و امنیتی چه کرده‌اند؟

وی افزود:

"مخالفان مسلح دولت تاکتیک‌های خود را تغییر داده‌اند و با سلاح‌های دوربین دار حملات شب هنگام و تهاجمی خود را آغاز کرده‌اند که این مداخله مستقیم استخبارات منطقه را نشان می‌دهد، شما به عنوان بزرگان قوای امنیتی کشور برای کوتاه کردن دست‌های استخبارات منطقه چه اقدام کرده‌اید؟."

پس از این سؤالات، جواب دهی وزرای دفاع و داخله و معاون ریاست امنیت ملی به گونه سری انجام شد.

آغاز سال ۱۳۹۷ با یک حمله خونین در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:09 0:00

کارشناسان امنیتی تأکید می‌کنند که تمام ارگان‌های امنیتی باید با تمام توان خود برای پایان دادن به وضعیت کنونی اقدام کنند.

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"در استخدام و تغییرات بیشتر روابط سیاسی در نظر گرفته می‌شود و با استیضاح، استجواب و سلب صلاحیت کردن یک وزیر کابینه مشکل حل نمی‌شود، من امیدوارم که تمام دولت که شورای ملی هم شامل آن می‌شود یک دست شده و در امنیت مردم توجه کنند."

این در حالیست که از آغاز سال ۱۳۹۷ خورشیدی تا حال در حمله‎های انتحاری در کارته سخی در کابل، هلمند و هرات بیش از ۳۰ تن کشته شده‌اند.

این‌که مسئولین امنیتی در نشست استجوابیه مشرانو جرگه چه گفتنی‌های داشتند و آیا قناعت اعضای این جرگه را فراهم کرده‌اند یا نه، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG