لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

امریکا از پیشنهاد کابل برای مذاکرات صلح با شبکه حقانی نیز حمایت می‎کند


مقامات شورای امنیت ملی امریکا می‎گویند در راستای تلاش‎های صلح افغانستان، از پیشنهاد حکومت این کشور برای مذاکرات صلح با شبکه حقانی حمایت می‎کنند.

حکومت افغانستان می‎گوید پیشنهاد اخیر حکومت افغانستان برای صلح شامل تمام گروه‎های مسلح است که به جغرافیای افغانستان وابسته‎اند نه تررویستان خارجی.

این موضوع را دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز در عکس‎العمل به گزارشی ابراز داشت که در روزنامه واشنگتن تایمز منتشر شده و در آن از حمایت ایالات متحده از پیشنهاد حکومت افغانستان به طالبان و شبکه حقانی یاد شده‎است.

آقای مینه‌پال افزود:

"در این طرح تنها به گروه‎های جا نیست که وابسته با جغرافیای افغانستان نبوده و خارجی اند. حکومت افغانستان اراده صلح با تمام گروه‎های مخالف افغان را دارد و اعلان صلح را کرده‎است."

حنیف اتمر
حنیف اتمر

به نوشته واشنگتن تایمز محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در سفر اخیرش به واشگتن به خبرنگاران گفته‎است:

"ما باید به‌شمول شبکه حقانی با تمام گروه‎های مخالف مسلح مذاکره نماییم که مایل به صلح اند."

یک مقام شورای امنیت ملی امریکا که نامش گرفته نشده به واشنگتن تایمز گفته‎است:

"امریکا از حکومت افغانستان و تمام گروه‎های که آماده صلح اند، حمایت می‎کند."

این مقام امریکایی به روز یکشنبه به واشنگتن تایمز گفت، به باور آن‎ها برای ختم جنگ چندین ساله افغانستان تلاش‎های صلح زمانی تأثیرگذار اند که به‌شمول شبکه حقانی با تمام گروه‎های مخالف مسلح افغان صحبت شود.

شماری از کارشناسان افغان نیز به این باورند که گفتگوهای صلح زمانی نتیجه خواهد داد که بدون تمایز با تمام گروه‎های صحبت شود که وابسته با افغانستان اند.

یکی از همین کارشناسان کبیر رنجبر است که می‎گوید گوشه کردن یک یا چند گروه از مذاکرات صلح نقطه پایان جنگ را نمی‎گذارد.

او افزود:

"فکر می‎کنیم مخصوصاً سه گروه مهم که عبارتند از شورای پشاور، شورای کویته و شبکه حقانی اگر در مذاکرات صلح شریک نشوند و یکی از آن‎ها هم اگر گوشه بماند، خشونت‎ها ادامه خواهند یافت و مذاکرات هیچ تأثیر نخواهد داشت، زیرا سازمان‌دهی از بی‌گانه‌هاست و مشکلات تحت بیرق‎های متفاوت ادامه خواهد یافت."

امریکا کمک حدود دو میلیارد دالری‌اش به پاکستان را متوقف نموده‌است.
امریکا کمک حدود دو میلیارد دالری‌اش به پاکستان را متوقف نموده‌است.

واشنگتن در حالی از پیشنهاد حکومت افغانستان مبنی بر صلح با طالبان به‌شمول شبکه حقانی حمایت نموده‎است که این گروه مسئول خونین‌ترین حملات بر قوای افغان و نیروهای امریکایی در افغانستان دانسته می‎شود.

بعد از اعلان استراتژی رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان بیشترین فشار امریکا بر پاکستان از درک حمایت اسلام‌آباد از همین شبکه بوده‎است که واشنگتن آن را تروریست می‎خواند.

این مقام شورای امنیت ملی امریکا که نامش افشا نشده گفته‎است، هفت ماه از اعلان استراتژی امریکا برای افغانستان می‎گذرد، ولی پاکستان تا حال برای سرکوب شبکه گروه‎های تندرو به‌شمول حقانی اقدام جدی نکرده‎است.

به دنبال اعلان همین استراتژی، امریکا کمک حدود دو میلیارد دالری‌اش به پاکستان را متوقف نموده و همکاری‎های امنیتی‌اش را نیز با آن کشور متوقف ساخت.

همین مقام شورای امنیت ملی امریکا این را هم گفته‎است که اقدامات بیشتر علیه پاکستان در نظر است، ولی جزئیات بیشتر نداد.

موضوع حمایت امریکا از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان با شبکه حقانی در حالی مطرح می‎شود که طالبان تا حال به این پیشنهاد که رئیس جمهور غنی آن را در جریان کنفرانس پروسه کابل مطرح کرد، پاسخ نداده‎اند.

XS
SM
MD
LG