لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

ابراهیمی: کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات اراده ندارد


رئیس ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات با ظرفیت موجود توانایی برگزاری انتخابات را نداشته و در این زمینه اراده ندارد.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه می‌گوید، کمیسیون انتخابات بجای این‌که در مورد انتخابات به نگرانی‌های مردم پاسخ واضح بدهد تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلان می‌کند.

عبدالروف ابراهیمی روز شنبه «۱۱ سرطان ۱۳۹۶» هنگام سخنرانی در جلسه عمومی ولسی جرگه گفت، آنان به همین دلیل مقامات کمیسیون مستقل انتخابات را استجواب کردند اما مقامات کمیسیون با فرستادن مکتوب گفته‌اند که آن‌ها در اجراآت شان مستقل هستند و از آمدن به این جرگه ابا ورزیده اند.

عبدالروف ابراهیمی
عبدالروف ابراهیمی

او افزود:

"صدای ما را رئیس صاحب جمهور و رئیس اجرائیه بشنود جامعه جهانی که دموکراسی را در افغانستان حمایت می‌کند بشنود که کمیسیون مستقل انتخابات قطعاً اراده برای برگزاری انتخابات نداشته و ظرفیت آن‌را ندارد از این جهت ما عدم حضور آنان را محکوم می‌کنیم و آن‌را خلاف قانون اساسی می‌دانیم."

آقای ابراهیمی همچنان گفت، هر فردیکه در پروسه ملی انتخابات سهل انگاری کند خیانت ملی را انجام می‌دهد.

این در حالیست که روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلان کرد.

سید حفیظ الله هاشمی یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفته است، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.

اما رئیس و برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد با تکرار تجارب تلخ گذشته چنین انتخابات را برگزار کنند که بجای حل مشکلات یک چالش دیگر را بیمان آورد.

از سوی هم رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، این کمیسیون به نظریات تمام آنان احترام داشته و کمیسیون مستقل انتخابات به‌خاطر برگزاری انتخابات آماده‌گی لازم دارند.

در عین حال معاذالله دولتی معاون عملیاتی کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان حاضر به جواب دهی به تمام آرگان‌ها به شمول ولسی جرگه هستند اما این جرگه نمی تواند مقامات کمیسیون مستقل انتخالات را استجواب و استیضاح کند.

او افزود:

"اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از ولسی جرگه رای نگرفته اند که بروند چون استجواب خود آستانه برای استیضاح است اما خانه ملت است هر زمانی‌که خواسته باشند ما و همکاران تخنیکی ما که بیشتر بخش های اجرایی است در اختیار آنان است برای ارائه معلومات می‌روند."

اعضای ولسی جرگه پیشنهاد می‌کنند که به‌خاطر کاهش مصارف باید انتخابات ولسی جرگه، شوراهای ولسوالی‌ها و ریاست جمهوری هم‌زمان برگزار شود اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در حال حاضر آنان برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها آماده‌گی دارند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG