لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

ریاست اجرائیه: تأخیر در برگزاری انتخابات تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات است


ریاست اجرائیه افغانستان تأخیر در زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها را تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته گفت که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها بتاریخ ۲۸ ماه میزان سال روان خورشیدی برگزار خواهد شد.

پیش از این ۱۶ ماه سرطان تاریخ برگزاری این انتخابات اعلان شده بود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه دیشب در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

"حکومت افغانستان آماده‌گی‌اش را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی گرفته‌است حکومت کار‌های مالی و امنیتی‌اش را در این راستا انجام داده‌است و هر زمانی‌که کمیسیون مستقل انتخابات آماده‌گی‌اش را ابراز کند حکومت هم آماده‌است، در کل این پروسه مربوط همین کمیسیون است."

آقای فیصل تأکید کرد که حکومت اراده سیاسی دارد تا انتخابات به وقت آن برگزار شود.

در حالی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها تغییر کرد که رهبران حکومت وحدت ملی مکرراً تأکید کرده‌‌اند که انتخابات پیشرو در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

تغییر در تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها انتقادات برخی از نهادهای انتخاباتی را در پی داشت.

یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان"فیفا" می‌‌گوید، تأخیر روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها غیر موجه و قابل قبول برای آنان نیست.

یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیه‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی افزود:

"واقعاً ما از این‌که تقویم انتخابات تغییر کرد قانع نیستم، چرا مراحل عملیاتی آغاز نشده و تأخیر بوجود آمد و اگر دلایل قانع کننده می‌بود استقبال می‌کردیم و این تأخیر تأثیر مستقیم بالای انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌گذارد."

این در حالیست که رئیس جمهور افغانستان به روز سه‌شنبه در نشست بین‌المللی تاشکند گفت که حکومت وحدت ملی امسال به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها و سال دیگر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اولویت می‌دهد.

بر اساس قانون اساسی، کار نماینده‌های فعلی ولسی جرگه افغانستان در بهار ۱۳۹۴ پایان یافت اما آنان طی فرمان رئیس جمهور به کار‌‌شان ادامه دادند.

XS
SM
MD
LG